Run op elektrische auto's
Per 1 januari gaat de fiscale bijtelling voor zakelijk bereden elektrische auto’s van vier naar acht procent. Dat zorgt voor een laatste run op elektrische auto's.
Dat meldt brancheorganisatie BOVAG. In de eerste drie weken van december was ongeveer de helft van alle verkochte nieuwe auto's volledig elektrisch aangedreven. Over heel 2019 worden meer dan 50.000 elektrische auto’s geregistreerd.
BOVAG schat dat de totale autoverkopen dit jaar uitkomen op 430.000 tot 440.000 stuks. Dat betekent dat van alle nieuw aangeschafte auto's dit jaar zo'n twaalf procent elektrisch is. Rond de jaarwisseling rijden er ook meer elektrische auto's rond dan zgn. 'plug-in hybrides'. Voor 2020 verwacht BOVAG dat er zo'n 40 à 50.0000 nieuwe stekkerauto's (elektrisch en hybride) bijkomen op de Nederlandse wegen.
Tesla
Met name elektrische auto's van Tesla zijn dit jaar zeer populair. Van de 50.000 stekkerauto's in 2019 is het Amerikaanse merk goed voor zo’n 30.000 stuks. Gekeken naar alle autoverkopen in Nederland dit jaar kan Tesla mogelijk zelfs uitkomen op een derde plek achter Volkswagen en Opel, aldus BOVAG.
De begin 2019 gepresenteerde Tesla Model 3 is, ondanks een prijs van rond een halve ton of meer, dit najaar al maanden de bestverkochte auto van Nederland. Dat is in lijn met de eerdere verwachting van Accountant.nl dat deze auto in hoog tempo de Amsterdamse Zuidas zou veroveren.
Het zakelijk rijden van een vol-elektrische auto wordt komend jaar fiscaal minder aantrekkelijk. Niet alleen gaat de bijtelling van vier naar acht procent, maar dat lagere tarief is dan nog van toepassing op de eerste 45.000 euro van de catalogusprijs (daarboven geldt een bijtellingstarief van 22 procent). Tot 1 januari geldt voor de stekkerauto echter nog het tarief van vier procent over de eerste 50.000 euro.
Oplaadpunten
Het aantal laadpunten voor elektrische auto’s is inmiddels ook de 50.000 gepasseerd, zo blijkt uit de rapportages van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Ons land is daarmee echter nog ver verwijderd van de 1,8 miljoen laadpunten die in 2030 nodig zijn om de klimaatdoelen uit het regeerakkoord te halen.
Gemiddeld zijn er dit jaar maandelijks zo’n 1200 (semi)publieke laadpalen geplaatst, inclusief snellaadstations. Dat zijn er flink meer dan vorig jaar, toen er maandelijks nog geen 300 laadpunten bij kwamen.
Particulieren
Volgens de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB breken elektrische auto's volgend jaar ook door bij particulieren. Stekkerauto's kunnen steeds verder rijden op een volle batterij. Bovendien wordt het prijsverschil met benzine- en dieselauto's kleiner en komt er een aanschafsubsidie.
Ruim de helft van de Nederlanders overwoog in 2018 al om op termijn een elektrische auto aan te schaffen. Dat veel mensen er nu nog vanaf zien komt vooral door de hoge aanschafprijs van zulke auto’s. De ANWB verwacht dat hier vanaf 2020 verandering in komt, onder meer als gevolg van de aanschafsubsidie.
Daarnaast komen er meer betaalbare elektrische auto's op de markt. Ook in de snel groeiende private lease-markt groeit het aanbod van (kleinere) elektrische auto’s, die inmiddels al vanaf zo’n tweehonderd euro per maand te rijden zijn.
Update 30 december: ook het FD bericht over de laatste run op de bestverkochte auto van 2019, de Tesla Model 3. Zelf ophalen in de Amsterdamse haven is het devies.
Gerelateerd
Ondernemers omzeilen bpm, verkoop dieselbusjes verdrievoudigd
De verkoop van dieselbusjes in Nederland is vorige maand verdrievoudigd, tot bijna 13.000 stuks. De sprong in verkopen komt vooral door de aankomende wijziging in...
Afbouw steun voor elektrisch rijden gaat te snel
Hoewel de interesse in elektrische auto’s groeit, neemt het aantal mensen dat van plan is een elektrische auto te kopen niet toe. Leaserijders zullen vaak nog proberen...
Greenwheels ziet zakelijk gebruik deelauto's flink toenemen
Nederlanders maken steeds meer gebruik van deelauto's, meldt Greenwheels. Het aantal gebruikers steeg in 2024 met ruim 38.000. Volgens het autodeelbedrijf is het...
Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was 58 miljoen euro beschikbaar...
Zakelijke automobilist rijdt meer elektrisch dan op diesel
Nederlanders met een personenauto hebben in 2023 meer kilometers gereden in binnen- en buitenland dan in het jaar daarvoor. Zakelijke rijders legden voor het eerst...