KPMG UK overweegt sluiting exclusieve Mayfair-club
Als onderdeel van een groot kostenbesparingsplan overweegt KPMG UK om zijn exclusieve club 'Number Twenty' in Londen te sluiten.
Dat meldt onder meer de Financial Times. De sluiting van de club is een van honderdvijftig maatregelen die KPMG UK overweegt in het kader van Project Zebra, een plan dat in totaal een besparing van 100 miljoen pond moet opleveren. KPMG UK wil flink investeren in de audittak van het bedrijf en is daardoor besparingen aan het overwegen in andere takken van het bedrijf.
De club zit in een vijf verdiepingen tellend gebouw op 20 Grosvenor Street, een van de duurste straten in Londen. De club heeft een restaurant, een presentatieruimte, een business lounge, vergaderkamers en een bar met een terras op de vierde verdieping. 'Vijf verdiepingen waarop u uw conversaties en zakelijke relaties naar een hoger niveau kunt tillen', aldus het reclamemateriaal voor de club.
Ethische regels
Volgens de Financial Times zou de sluiting van Number Twenty deels ook het gevolg kunnen zijn van strengere ethische regels die vorig jaar zijn opgelegd door toezichthouder Financial Reporting Council (FRC), die controle en advies scheiden. De toegang tot de club is namelijk voor alle KPMG-klanten gratis, maar gratis eten en drinken krijg je alleen als je uitgenodigd werd door een KPMG-consultant. Vanwege de mogelijke interpretatie dat auditklanten hierdoor in de club adviesgesprekken voerde met KPMG-consultants werden de regels van de club aangepast. Vanaf vorig jaar was het voor auditklanten niet meer mogelijk om van "andere diensten" in de club gebruik te maken.
Daarnaast heeft KPMG UK flinke reputatieschade opgelopen na het omvallen van Carillion, waar KPMG reeds negentien jaar de boeken controleerde, en enkele andere schandalen in Zuid-Afrika en de VS. De exclusieve club zou daarom niet meer goed passen bij het nieuwe imago dat KPMG probeert uit te dragen.
Volgens de bronnen van de Financial Times is de sluiting nog niet definitief. KPMG wil vooralsnog geen commentaar geven op de geruchten.