Nieuws

SRA: kwaliteitsinspanningen meer zichtbaar maken

Alle SRA-accountantskantoren moeten aantonen dat zij zich continu bezighouden met kwaliteit, kwaliteitsbeheersing en kwaliteitsborging. Het SRA-bestuur wil haar leden mobiliseren "om een statement te maken over de eigen, individuele kwaliteitsinspanningen".

Het SRA-bestuur meldt op de SRA-site het van groot belang te vinden "dat elk SRA-kantoor zelf alle voortgang en aandacht voor kwaliteit binnen de eigen organisatie zichtbaar maakt en daarmee zijn bestaansrecht als gemengd kantoor aantoont en waarborgt".

SRA-leden met een Wta-vergunning wordt bovendien gevraagd om aan te tonen dat zij de maatregelen uit In het publiek belang hebben geïmplementeerd, volgens het principe comply or explain. Deze leden moeten dat zichtbaar te maken via de online NBA-monitor, die vanaf juni 2019 ook op kantoorniveau de voorgang zal publiceren.

Het NBA-bestuur kondigde recent aan de Raad voor Toezicht een thema-onderzoek uit te laten voeren onder niet-oob-kantoren die nog geen maatregelen hebben ingevoerd ter verbetering van de controlepraktijk.

Oorzakenanalyse

De kwaliteitsinspanning is als lidmaatschapsverplichting recent opgenomen in een verder uitgewerkt kwaliteitsbeleid van de SRA. Volgens de vereniging voedt de onzichtbaarheid van gemaakte stappen bij stakeholders zoals de politiek, het ministerie, de AFM en de Monitoring Commissie Accountancy het idee dat urgentiebesef ontbreekt, kwaliteitszaken nog niet op orde zijn en dat kwaliteit niet nagestreefd wordt. "Gezien de politieke discussie en mogelijke consequenties, juist ook voor gemengde praktijken, is dit een ongewenste situatie."

De vereniging ziet het maken van een oorzakenanalyse op kantoor- en medewerkersniveau als een belangrijke manier om kwaliteit in de accountantsorganisatie te borgen. Daarom vraagt het SRA-bestuur de leden "nadrukkelijk" om zulke analyses te maken en de resultaten daarvan zichtbaar te maken, net als daaruit voortvloeiende acties. De onafhankelijke reviewcommissie van de SRA zal een en ander monitoren. Eventuele noodzakelijke opvolging vindt plaats door het SRA-bestuur.

Kwaliteitsindicator

Voor het bijhouden en zichtbaar maken van het continue kwaliteitsproces heeft de SRA onder andere een 'Kwaliteitsindicator' ontwikkeld. Daarmee kunnen kantoren hun kwaliteitsinspanningen en -processen beheersen, bewaken en borgen. Ook kunnen zij zo verantwoording afleggen en stakeholders inzicht geven in de wijze waarop zij zich bezighouden met kwaliteit.

De diverse middelen om de kwaliteit te bewaken zijn door de vereniging samengebracht in een online Dossier Kwaliteit. Dat dossier verwijst ook naar de SRA-Cultuurscan en HRM-modellen, en wordt op korte termijn aangevuld met guidance voor het maken van oorzakenanalyses. Ook een communicatie toolbox voor de leden is in ontwikkeling.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.