Run op dure elektrische auto's in 2018
In 2018 verkochten de Nederlandse autodealers samen 443.812 nieuwe personenauto's, bijna dertigduizend meer dan in 2017; een toename van ruim zeven procent. In december zorgden elektrische modellen van Jaguar en Tesla voor extra registraties.
Dat blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door automotive bureau AUMACON. Ondanks de hogere verkopen ten opzichte van 2017 was 2018 een matig autojaar. In de afgelopen veertig jaar werden er maar negen keer minder nieuwe auto's verkocht, waarvan vijf keer in de afgelopen tien jaar. De verkoop in 2018 ligt vrijwel op het jaargemiddelde van de afgelopen tien jaar: ruim 442 duizend stuks. Het aandeel van nieuwe dieselauto's zakte verder in naar nog maar dertien procent, vijf procent minder dan in 2017.
Volgens AUMACON moet de matige kooplust vooral gezocht worden in groeiende belangstelling voor gebruikte auto's. De afzet van occasions is in 2018 naar recordhoogte gestegen. Het is vooral aan een aantrekkende en zich verbredende leasemarkt te danken dat de nieuwverkoop nog enige progressie maakt. Zo is er een groeiende belangstelling voor private lease auto's, die vooral in het kleine segment populair zijn.
Recordaantal elektrische auto's
Afgelopen jaar is een recordaantal van ruim 24.000 'vol-elektrische' personenauto’s verkocht (waterstof en batterij-elektrisch). Dat is een stijging van 200 procent ten opzichte van 2017 (7.964), zo melden RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Bijna een kwart daarvan (6.081) werd in december geregistreerd.
In de laatste maanden van 2018 was vooral sprake van een run op dure elektrische auto's, omdat die vanaf 1 januari veel duurder zijn om zakelijk te leasen. Boven de vijftig mille geldt nu het hoge bijtellingstarief van 22 procent. Jaguar noteerde in december liefst 2.651 stuks van de i-Pace. Over heel 2018 werden zo'n 3.500 exemplaren van dit elektrische model (prijs vanaf circa tachtig mille) van de Britse autobouwer op kenteken gezet. Daarmee komt Jaguar over 2018 in totaal op ruim 4.600 verkochte auto's, een stijging van liefst 234 procent ten opzichte van 2017.
Tesla wist in december 2.214 stuks van de modellen S en X te verkopen en verkocht over het hele jaar ruim 8.600 auto's in Nederland, ondanks nieuwprijzen van een slordige ton of meer. Ook dat is een forse stijging vergeleken met 2017, van ruim 161 procent. Zakelijke rijders wilden duidelijk nog zo lang mogelijk profiteren van de aantrekkelijke bijtellingsregels in 2018.
Vrees voor nieuwe 'e-flater'
Vanaf 2019 worden naar verwachting vooral goedkopere elektrische modellen, zoals de Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, Kia e-Niro, VW e-Golf en de nieuwe Tesla Model 3, geliefd op de leasemarkt. Die vallen immers qua bijtelling nog (grotendeels) onder het lage vier procentstarief.
CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft al vragen gesteld over een mogelijk nieuwe 'e-flater'. Hij vreest dat de subsidie op elektrische auto's de staat in de komende vijf jaar meer dan een half miljard euro gaat kosten. Eerder vergaloppeerde de overheid zich al eens bij het stimuleren van 'eco-diesels' en daarna van hybride auto's; fiscale maatregelen die snel weer werden teruggedraaid.
Prognose 2019
Voor 2019 verwacht AUMACON een toename in de nieuwverkopen van circa vijf procent, tot 465 duizend stuks. Komend jaar worden naar verwachting zo'n dertigduizend volledig elektrisch aangedreven nieuwe auto's verkocht, dat is 6,5 procent van het totaal.
Het marktaandeel van dieselauto's daalt naar verwachting verder, naar nog slechts elf procent.