'Opvolger familiebedrijf verwacht disruptie maar mist competenties'
Van de volgende generatie leiders van familiebedrijven verwacht 47 procent dat de markt waarbinnen zij opereren in de komende twee à drie jaar te maken krijgt met disruptie. Verder verwacht 27 procent marktaandeel te verliezen aan nieuwkomers.
Dit blijkt uit Deloitte's NextGen Survey. Deloitte ging in gesprek met 268 familiebedrijven en sprak over specifieke uitdagingen als opvolging maar ook over groei, strategie en de snelheid waarmee markten tegenwoordig veranderen.
"De wereldwijde economie is door onder meer de exponentiële veranderingssnelheid in de digitale infrastructuur razendsnel en fundamenteel aan het veranderen. Er wordt sneller dan ooit gebroken met het verleden, een tendens die in de perceptie van velen lijkt in te druisen tegen de traditie van familiebedrijven. Juist daarom is het belangrijk goed te luisteren naar de leiders van de toekomst", zegt Mennolt Beelen, leider EMEA Family Business bij Deloitte.
Volgende generatie
De volgende generatie leiders van familiebedrijven zegt goed voorbereid te zijn om te kunnen anticiperen op disruptie. Uit de survey en gesprekken blijkt dat ze een duidelijk beeld hebben van de richting waarin hun industrie zich beweegt en dat zij de aard van ontwrichtende veranderingen in de markt en hun bedrijf begrijpen. Wel geven ze aan dat ze te maken hebben met twee grote beperkingen: de structuur van het leiderschap draait te veel om de familie en/of het bestuur en er is een gebrek aan competenties van personeel om optimaal te presteren in omstandigheden van disruptie: 17 procent heeft niet de juiste competenties, 35 procent slechts gedeeltelijk.
Snel en wendbaar
De grootste factor van disruptie bij familiebedrijven is volgens de generatie niet disruptie in de markt (20 procent), maar veranderingen in relaties binnen de familie (24 procent). Opvolging wordt door 14 procent van de ondervraagden gezien als de grootste factor van disruptie. Volgens 73 procent is opvolging een natuurlijk moment van disruptie.
De volgende generatie is zich beter dan de vorige generatie bewust van de betekenis en de effecten van disruptie. Respondenten geven aan dat het grootste voordeel van familiebedrijven in tijden van disruptie is dat deze 'snel' en 'wendbaar' zijn in vergelijking met andere organisaties.
Gerelateerd

Opvolging binnen familie wordt minder vanzelfsprekend bij familiebedrijven
Familiebedrijven staan steeds vaker open voor meerdere opties om de opvolging binnen het bedrijf te organiseren. Dat blijkt uit onderzoek onder familiebedrijven...

Familiebedrijven verhogen investeringen om krappe arbeidsmarkt te bestrijden
Familiebedrijven gaan in 2025 gemiddeld 16 procent meer investeren dan in 2024. Bijna dertig procent van de familiebedrijven verwacht volgend jaar zelfs tenminste...

Universiteit Maastricht, BDO en AFAS doen samen onderzoek naar duurzaamheid bij familiebedrijven
Het Maastricht University Center for Entrepreneurship and Innovation, BDO en softwarehuis AFAS gaan gezamenlijk onderzoek doen naar "uitdagingen en kansen" voor...

Fors meer eigendomsoverdrachten bij familiebedrijven
Ruim 85.000 familiebedrijven in Nederland zijn bezig met de eigendomsoverdracht. Verkoop aan een strategische partner of private equity is daarbij een reële optie,...

Familiebedrijven zijn banenmotor, maar krijgen geen aandacht van politiek
Liefst 85 procent van de directeuren en eigenaren van Nederlandse familiebedrijven vindt dat politieke partijen te weinig rekening houden met hun belangen. Slechts...