Fraudedienst EU wil 2 miljard van Britten
Het Verenigd Koninkrijk heeft jarenlang te lage importheffingen gevraagd voor kleding en schoenen uit China.
OLAF, de fraudedienst van de EU, heeft dat vastgesteld en vraagt de Europese Commissie bijna 2 miljard euro aan gederfde douane-inkomsten bij de Britten te innen.
De Britten lieten criminele netwerken tussen 2013 en 2016 ondanks waarschuwingen hun gang gaan. Zo werden damesbroeken fictief gewaardeerd op 91 cent per kilo, terwijl alleen de marktprijs van katoen al 1,44 euro per kilo was.
De grootschalige importfraude met valse facturen is nog altijd niet gestopt en groeit zelfs, liet OLAF woensdag weten. Andere landen troffen wel maatregelen.
De spullen werden verhandeld naar de zwarte markt in EU-landen als Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië. Die zijn door de te lage prijzen 3,2 miljard euro aan btw-inkomsten misgelopen, berekende het fraudebureau. Om dit te voorkomen zijn maatregelen voorgesteld.
Bron: ANP
Gerelateerd

Europese Rekenkamer hekelt financiering ngo's door Europese Commissie
De Europese Rekenkamer oordeelt hard over de financiering van ngo's door de Europese Commissie. Die is onvoldoende transparant, onnauwkeurig en onvolledig. Ook maakt...

Europese Commissie wil dat EU-landen deel begroting strategisch uitgeven
De Europese Commissie wil dat lidstaten het geld uit het zogeheten cohesiebeleid, goed voor een derde van de EU-begroting, strategischer gaan inzetten. Het geld...

Kabinet pleit voor scherpe keuzes in volgende Europese meerjarenbegroting
Het kabinet wil dat de Europese Unie in de nieuwe Europese meerjarenbegroting scherpe keuzes maakt. Nederland pleit voor een toekomstgerichte EU-begroting, die bijdraagt...

ECB-president: Europa moet economisch onafhankelijk worden
Europa moet economisch onafhankelijk worden nu een grote handelsoorlog dreigt met de Verenigde Staten door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald...

EU moet paraat zijn voor crises
Essentiële voorzieningen, zoals scholen en ziekenhuizen, moeten voorbereid zijn op alle denkbare crises en rampen. Dat geldt ook voor de transport- en telecomsector,...