Kamervragen over mogelijk tekort gemeenteaccountants
Tweede Kamerleden Arnold Merkies en Eric Smaling van de Socialistische Partij hebben vragen gesteld aan de ministers van Financiën en van Infrastructuur en Milieu over een mogelijk tekort aan accountants die gemeentelijke jaarrekeningen controleren.
Merkies en Smaling stellen de vragen naar aanleiding van de artikelen hierover in het Financieele Dagblad van 2 februari.
Zij stellen de ministers de volgende vragen:
- Heeft u kennisgenomen van de berichten 'Gemeenten vrezen zonder accountant te komen zitten’ en ‘Accountants zijn als de dood voor de AFM’? 1)
- Wat is uw reactie op de genoemde uitkomsten van de enquête, waaruit zou blijken dat de drie grootste accountantskantoren op grote schaal contracten met gemeenten schrappen, niet meer inschrijven op aanbestedingen en/of tussentijds onder lopende contracten proberen uit te komen? Is het waar dat het voor gemeenten steeds lastiger is om een accountant te vinden?
- Herkent u zich in de verklaring van de ‘Big Four’ dat mogelijke terughoudendheid naar hun mening veroorzaakt wordt door capaciteitsproblemen als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, verzwaarde kwaliteitseisen, verscherpt toezicht en de verplichte accountantswissel bij beursgenoteerde bedrijven? Zo ja, onderschrijft u dit? Zo nee, wat is dan naar uw mening de oorzaak? Welke oplossingen ziet u?
- Zijn er naar uw mening voldoende middelgrote accountsorganisaties om de verschuiving, veroorzaakt door het terugtreden van de ‘Big Four’, op te vangen en om alle gemeenten op tijd te voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring?
- Hebben de veranderingen in de zorg in 2015, waarbij veel zorgtaken overgedragen zijn aan gemeenten, naar uw mening geleid tot een verantwoordingscircus waardoor accountants en gemeenten tegenover elkaar zijn komen te staan? Kunt u uw antwoord toelichten?
- Staat naar uw mening de tijdsinvestering om te komen tot een goedkeurende gemeentelijke accountantsverklaring - gezien het controleren vanwege kwaliteitseisen steeds meer tijd kost - nog in verhouding tot de vergoeding?
- Is naar uw mening het ambtenarenapparaat bij middelgrote en kleine gemeenten voldoende toegerust om gedegen werk te kunnen blijven leveren, nu zij na overheveling van rijkstaken als zorg, jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning, re-integratie van werkzoekenden en bezuinigingen, ook te maken gaan krijgen met ingewikkelde grondboekhoudingen en de (digitale) voorbereiding van de overgang naar de Omgevingswet? Zo ja, waar blijkt dat naar uw mening uit? Zo nee, op welke wijze gaat u gemeenten ondersteunen?
1) Het Financieele Dagblad, 2 februari 2017.
Gerelateerd

Gemeenten hebben weinig zicht op stand eigen financiën
Zelfs in de laatste maanden van het begrotingsjaar weten veel gemeenten niet waar ze financieel zullen eindigen. Dat blijkt uit onderzoek onder 51 gemeenten over...

Gemeenten leggen nog geen buffer aan voor 'ravijnjaar' 2026
Gemeenten lijken nog niet bezig een financiële buffer op te bouwen voor het 'ravijnjaar' 2026. Het Rijk keert vanaf volgend jaar minder geld uit aan gemeenten en...

Gemeente Amsterdam worstelt met betaling van facturen
Door problemen met de overstap naar een nieuwe financieel systeem wachten duizenden facturen van ondernemers en leveranciers aan de gemeente Amsterdam op betaling....

Haagse ambtenaar verdacht van achteroverdrukken duizenden euro's
Een medewerker van de gemeente Den Haag heeft mogelijk duizenden euro's verduisterd. Het geld kwam van budgetrekeningen van mensen in de schuldhulpverlening. Vaak...

BDO: Kwaliteit begrotingen gemeenten laat te wensen over
Het financiële landschap van gemeentelijk Nederland is meer dan ooit versnipperd. En de kwaliteit van de begrotingen laat regelmatig te wensen over. Dat stelt BDO...