Kifid: ABN Amro en ASR schieten tekort in informatieplicht woekerpolissen
ABN Amro en ASR zijn volgens het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) tekortgeschoten in hun informatieplicht.
Dat blijkt uit uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid. Die Commissie heeft deze week drie uitspraken gedaan over specifieke klachten over woekerpolissen, tegen respectievelijk ABN Amro, ASR en Zwitserleven. In de klacht over ASR wordt er geen schadevergoeding toegekend, maar in de klacht over ABN Amro wel. De klacht over Zwitserleven is ongegrond verklaard.
In de klachten tegen ABN Amro en ASR zijn de consumenten vóór het afsluiten van de overeenkomst "onvoldoende geïnformeerd over de verschillende kosten en wat dat betekent voor het uiteindelijke beleggingsresultaat. Zo ontbraken in de offerte van ABN Amro onder meer voorbeeldkapitalen, het gemiddeld historisch fondsrendement, de hoogte van de beheerkosten (ook wel aangeduid met TER) en de voorgeschreven 'LET OP'-tekst over het risico van beleggen. Evenmin is aan consumenten de vereiste duidelijkheid gegeven over de samenhang tussen doelvermogen, prognoserendement, brutopremie en de kosten die ten laste van het belegde vermogen zouden komen", aldus Kifid.
ABN Amro heeft volgens Kifid "slechts uiterst summiere" informatie verstrekt, en daarom moet "de verzekeraar de gevolgen van die keuze dragen", schrijft Kifid. De bank moet daarom nu de beheerkosten (1,6 procent) met terugwerkende kracht vergoeden "en alsnog ten goede laten komen aan de waarde-opbouw van de verzekering."
De klant van ASR krijgt geen schadevergoeding, omdat het volgens de Commissie waarschijnlijk is dat de klant "zou hebben gekozen voor een ander type beleggingsverzekering of een vorm van fondsbeleggen met een losse overlijdensrisicoverzekering met eenzelfde dekking. Bij eenzelfde maandelijkse betalingsverplichting […] zou het kostenpercentage niet of nauwelijks anders zijn", aldus de Commissie.
Gerelateerd

ASR begint met uitbetaling compensatie woekerpolisaffaire
Ruim 90 procent van de deelnemers aan de woekerpolisclaim met een polis van Aegon of ASR ging akkoord met hun persoonlijke compensatievoorstel. Daarmee is voldaan...

Alle verzekeraars akkoord, woekerpolisdossier kan worden gesloten
Nu ook Achmea een schikking treft om schadeclaims af te kopen, kan het dossier over de woekerpolissen binnenkort eindelijk worden gesloten. Claimorganisaties hebben...

Ook Achmea schikt voor miljoenen euro's in woekerpolisaffaire
Verzekeraar Achmea schikt de zogeheten woekerpolisaffaire voor tientallen miljoenen euro's. Daardoor krijgen bijna dertigduizend consumenten die jaren terug een...

Verzekeraar NN schikt woekerpolisaffaire voor 300 miljoen euro
Verzekeraar NN Group schikt voor circa 300 miljoen euro in de zogeheten woekerpolisaffaire. De verzekeraar heeft daarover een overeenkomst gesloten met claimorganisaties...

Achmea wil ook praten met claimclubs na woekerpolisdeal ASR
Verzekeringsconcern Achmea wil ook met claimorganisaties gaan praten over woekerpolissen, net als rivaal ASR eerder deed.