Nieuws

NOS: Belastingdienst weet zich geen raad met 'interneteconomie'

De Belastingdienst heeft het moeilijk met het vaststellen van het verschil tussen ondernemerschap en hobbyisme bij bepaalde diensten en goederen die via online platforms worden geleverd.

Dat blijkt uit onderzoek van de NOS. De NOS kreeg via de Wet Openbaarheid van Bestuur een interne memo van het Expertisecentrum Handhaving en Intelligence (EHI) in handen, waaruit blijkt dat de Belastingdienst nog niet precies weet hoe ze met deze nieuwe ontwikkelingen om moet gaan.

In de memo staat: "Bij welk aantal is de hobbyist die fietsen opknapt en verkoopt via Marktplaats nog steeds hobbyist en bij welk aantal wordt hij ondernemer? En moet de thuiskok die vier keer per jaar zijn woonkeuken openstelt als thuisrestaurant als ondernemer worden gezien? En wat als dit niet vier keer maar 24 keer is?"

Het is wat betreft de belastingaanslag belangrijk of iemand ondernemer is of hobbyist; hobbyisten hoeven immers nauwelijks of geen belasting af te dragen, terwijl ondernemers een zwaardere aanslag krijgen. Ook de aftrekposten zijn verschillend.

De Belastingdienst benadrukt dat er ook een eigen verantwoordelijkheid is om de juiste aangifte te doen en dat een verkeerde aanslag tot naheffingen kan leiden.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.