Röell wil partnermodel aanpakken en inzetten op assurance
KPMG wil het partnermodel herzien, meer inzetten op assurance, en laat werknemers bovenop de eed een tweede belofte doen.
Dat zegt KPMG-topman Albert Röell in een interview met het Financieele Dagblad. Röell vindt het partnermodel te veel een traditioneel piramidemodel waarbij slechts een klein aantal de top van het bedrijf bereikt en de rest weggaat. Dat veroorzaakt volgens hem een hoog verloop. Daarom denkt hij aan een vorm van aandeelhouderschap om de betrokkenheid te vergroten.
Röell gaat ook in op de druk op audittarieven vanwege de verplichte rotatie; wat hem betreft is audit geen groeimarkt meer en hij wil daarom sterker inzetten op assurance en advies. Aandeelhouders vragen om meer zekerheid rond kernprocessen van ondernemingen, en volgens Röell zijn interne accountants daar niet goed voor: "Mensen hebben geen vertrouwen in een slager die zijn eigen vlees keurt."
Verder laat Röell, bovenop de eed die alle accountants dit jaar moeten afleggen, alle 2.900 werknemers van KPMG deze zomer ook een "belofte" afleggen, waarbij zij beloven het maatschappelijk belang en het klantenbelang centraal te zullen stellen bij hun werk.