Novak: vier van de vijf kantoren gebruiken online marketing
Ruim vier op de vijf (81 procent) van de accountantskantoren maken gebruik van online marketing. Dat blijkt uit een onderzoek van Break Out Marketing in samenwerking met de Novak.
Het creëren van een imago is het belangrijkste doel om online marketing in te zetten. Daarnaast zijn het overbrengen van expertise en het creëren van bereik belangrijke doelen voor de kantoren.
Het bekendste online-marketinginstrument onder de accountantskantoren is e-mailmarketing (88 procent), gevolgd door social media-marketing (86 procent), zoekmachine-optimalisatie (SEO, 79 procent) en zoekmachine-adverteren (SEA, 64 procent).
Op gebied van zoekmachine-optimalisatie en contentmarketing liggen er kansen voor accountantskantoren, aldus de Novak. Uit het onderzoek blijkt dat 38 procent van de kantoren niet aan SEO denkt tijdens het schrijven van nieuwe content.
Ondanks de bekendheid met social media-marketing wordt het nog niet zo breed ingezet door accountantskantoren. Slechts twee op de drie kantoren gebruiken social media. Verreweg het populairste kanaal is LinkedIn, gevolgd door Twitter en Facebook.
Kantoren die gebruik maken van social media geven aan dat de belangrijkste reden hiervoor het informeren van klanten (85 procent) is. Andere belangrijke doelen zijn het werven van nieuwe klanten (71 procent) en het verbeteren van het imago (71 procent).
Vaak zit er nog weinig idee achter de inzet van social media door accountantskantoren, ondanks dat er diverse doelen worden aangegeven. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 61 procent van de accountantskantoren die social media inzetten geen duidelijke strategie heeft geformuleerd. Hier kunnen de kantoren volgens de Novak nog kansen benutten om doelgerichter te werken.
Social advertising is een online-marketingoplossing die op dit moment nog weinig gebruikt wordt door accountantskantoren. Driekwart van de accountantskantoren geeft aan dat zij geen social advertising inzet. “Slechts een kwart maakt dus gebruik van de mogelijkheden om de content die ze delen gericht bij een doelgroep onder de aandacht te brengen. Dit is opvallend, aangezien 71 procent aangeeft met social media nieuwe klanten te willen bereiken”, aldus de Novak.
Gerelateerd
De 'visitekaartjes' van de top 30 accountantskantoren
In de nieuwe Trends in Accountancy staat, zoals gebruikelijk, een top 30 van de grootste accountantskantoren in Nederland. Wat zijn de overeenkomsten en vooral de...
'Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing'
Zakelijke dienstverleners die meer tijd en geld aan business development en marketing spenderen, presteren beter dan hun branchegenoten. Deze koplopers zijn effectiever...
PwC benoemt creatief directeur
PwC heeft ervaren reclamemaker Rodger Beekman aangetrokken. Hij gaat als creative director het Experience Center van PwC “voorzien van innovatieve, creatieve en...
Meeste mkb-kantoren hebben geen social mediastrategie
De meeste mkb-accountants maken nog geen gebruik van social media. De interesse is er, maar het ontbreekt aan een duidelijke strategie. Dat blijkt uit onderzoek...
Geen reclameborden meer langs het veld
Waar het ooit begon met een Speurder, zoals je die soms nog achterop de krant tegenkomt, zijn accountantsorganisaties na het breken van de ban in 1987 stevig aan...