Tweederde familiebedrijven overleeft overdracht niet
De eerste generatiewisseling van familiebedrijven gaat in bijna zeven op de tien gevallen mis. Oprichters houden vaak te veel macht in handen, waardoor de nieuwe generatie niet effectief kan ondernemen. Veel nieuwe bestuurders zijn te voorzichtig om het bedrijf winstgevend te houden. Door vroegtijdig plannen te maken, te blijven investeren in innovatie en de besluitvaardigheid op peil te houden, zijn veel verbeteringen te behalen.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de studie Nieuw bloed, nieuwe koers, dat door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) is uitgevoerd in samenwerking met de Rabobank en BDO Accountants & Adviseurs.
Ondernemer of rentmeester?
Professor Pursey Heugens, onderzoeker bij het Erasmus Center for Family Business (ECFB) van RSM: “Bij veel generatiewisselingen dragen de oprichters het bedrijf over zonder de opvolgers écht te vertrouwen. Er blijft vaak een scala aan beschermingsconstructies bestaan waardoor de feitelijke zeggenschap bij de oudgedienden blijft. Dat is funest voor het ondernemerschap van de volgende generatie, die toch al de neiging heeft zich eerder rentmeester dan ondernemer te voelen. In de komende jaren zal naar verwachting een recordaantal familiebedrijven van eigenaar wisselen.”
Dividend ten koste van innovatie
Ook dividendbeleid wordt voor veel familiebedrijven steeds zwaarder met de generaties. Heugens: “Naarmate de familie met de generaties groter wordt, stijgt ook het aantal mensen dat recht heeft op dividenduitkeringen, en zo raken bedrijven steeds meer gericht op het genereren van een stabiele geldstroom. Dat gaat ten koste van onderzoek en ontwikkeling. En dat terwijl familiebedrijven meestal juist opvallend veel investeren in innovatie en daarin heel effectief zijn; per patent maken zij slechts eenzesde van de kosten die grote bedrijven eraan kwijt zijn. Het komt geregeld voor dat familieleden financieel volledig afhankelijk zijn van dividend uit het bedrijf, terwijl ze zelf niets toevoegen. Bedrijfsmatig is het beter deze familieleden snel uit te kopen.”
Op tijd beginnen
Mirelle Pennings, directeur Grootbedrijf bij de Rabobank, en Joost Vat, partner bij BDO, zien belangrijke aanknopingspunten in de studie om familiebedrijven door de opvolging heen te loodsen. Vat: “Het is belangrijk te erkennen dat een overdracht zowel op emotioneel als op zakelijk vlak een grote overgang is, en daarom moet je op tijd met voorbereidingen beginnen. Tien jaar van tevoren is echt niet te vroeg. Zo kun je bijvoorbeeld de fiscale aspecten, die duur uit kunnen vallen, goed plannen en opvangen. Familieleden kunnen zo ook beter wennen aan hun nieuwe rol.”
Besluitvaardig blijven
Pennings vult aan: “Tijdig de belangrijke beslissingen nemen blijft essentieel, ook in een transitieperiode. We zien soms dat bedrijven in de eerste generatie hard groeien, maar dat bijvoorbeeld de ondersteunende IT-infrastructuur achterop raakt omdat die beslissing wordt uitgesteld tot het schijnbaar logische moment van opvolging. Zo erft de nieuwe generatie een huis waar veel aan moet gebeuren. Dat risico is met gedegen kennis en samenwerking tussen generaties te vermijden.”
Feiten over familiebedrijven
- 69 procent van alle Nederlandse ondernemingen is een familiebedrijf;
- 49 procent van de werkgelegenheid in Nederland ligt bij het familiebedrijf;
- Het Nederlandse bruto binnenlands product (bbp) komt voor 53 procent uit familiebedrijven;
- De gemiddelde duur tussen overdrachten van een familiebedrijf is zeventien jaar.
Gerelateerd
Universiteit Maastricht, BDO en AFAS doen samen onderzoek naar duurzaamheid bij familiebedrijven
Het Maastricht University Center for Entrepreneurship and Innovation, BDO en softwarehuis AFAS gaan gezamenlijk onderzoek doen naar "uitdagingen en kansen" voor...
Fors meer eigendomsoverdrachten bij familiebedrijven
Ruim 85.000 familiebedrijven in Nederland zijn bezig met de eigendomsoverdracht. Verkoop aan een strategische partner of private equity is daarbij een reële optie,...
Familiebedrijven zijn banenmotor, maar krijgen geen aandacht van politiek
Liefst 85 procent van de directeuren en eigenaren van Nederlandse familiebedrijven vindt dat politieke partijen te weinig rekening houden met hun belangen. Slechts...
Driekwart familiebedrijven moet nog beginnen met duurzaamheidsverslaggeving
Meer dan negentig procent van de directeuren van familiebedrijven tot vijftig jaar oud vindt duurzaamheid belangrijk. Bij oudere directeuren is dat minder dan veertig...
Familiebedrijven optimistisch over 2023, maar voorzien forse stijging salariskosten
Directeuren van Nederlandse familiebedrijven zijn optimistisch over 2023. Aan het eind van het eerste kwartaal stelt bijna de helft dat 2023 een beter jaar wordt...