Transparantieverslag PwC: een 'journey' met een 'purpose'
Het verbeteren van de uitvoering en vastlegging van controles, de inzet verhogen van ervaren accountants en IT-specialisten bij controleopdrachten, meer uren besteden aan controle-opdrachten, meer tussentijdse reviews, het versterken van de leeromgeving en het aannemen van meer werknemers.
Dat zijn de hoofdpunten uit het Transparantieverslag 2015-2016 van accountantsorganisatie PwC. Net als Deloitte zegt PwC ook bezig te zijn met een 'journey'. En die 'journey' slaat bij PwC op een veranderprogramma. "Dit programma, omgedoopt tot de 'Assurance journey', heeft als doel de ingezette transformatie naar een door onze purpose geleide en waarden gedreven Assurance-praktijk te versterken", aldus Michael de Ridder, voorzitter van de accountantspraktijk bij PwC.
Doorleven van de journey
De eerste prioriteit van het veranderprogramma is het "verder doorleven van de journey", schrijft De Ridder. "Toen ons beroep zo'n 150 jaar geleden werd geboren, hadden we een eenvoudige maar sterke drijfveer: vertrouwen. We waren er om zekerheid te verstrekken over wat waar en niet waar was. Na verloop van tijd zijn de parameters van ons werk veranderd. Onze huidige purpose 'het bouwen aan vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen' is een logisch kompas voor de volgende stappen op onze reis."
Talenten binden
De tweede prioriteit is "bouwen aan continue kwaliteitsverbetering" en de derde prioriteit is "het stimuleren van innovatie van ons beroep en het realiseren van groei binnen onze businessunits Capital Markets and Accounting Advisory Services (CMAAS) en Risk Assurance". Deze twee businessunits zorgen volgens De Ridder voor "nieuwe ontwikkelings- en carrièremogelijkheden. We denken daardoor talenten te boeien en (langer) aan ons te binden. Bovendien ontwikkelen onze medewerkers binnen deze units vaardigheden die van groot belang zijn bij het uitvoeren van de jaarrekeningcontrole."
Kantoorroulatie
Het uitvoeren van het veranderprogramma, inclusief het doorvoeren van verbetermaatregelen, viel samen met de effecten van de kantoorroulatie, schrijft PwC. "Dat zorgde voor zowel extra tijdsinvesteringen in generieke kwaliteitsverbeteringen als extra werkzaamheden bij bestaande controleklanten en tijdsinvesteringen in een groot aantal eerstejaarscontroles. Deze controles vergen doorgaans significant meer controle-uren dan doorlopende controles. Ook de verschuiving in de klantenportefeuille richting de financiële sector leidde tot uitdagingen." Hierdoor is de winst van de accountantspraktijk met 13,7 procent gedaald.
Verbetermaatregelen
In het verslag staat ook dat op maatregel 5.3 na alle verbetermaatregelen uit het sectorrapport 'In het publiek belang' zijn doorgevoerd. Verder zijn er volgens PwC stappen gezet om de hoeveelheid werk beter af te stemmen op de beschikbaarheid van mensen: "Door werkzaamheden te standaardiseren, zo nodig deadlines van controleopdrachten uit te stellen, vaker nee te zeggen tegen nieuwe controleopdrachten en eerder afscheid te nemen van klanten."
Journey zonder eindpunt
De 'Assurance Journey' moet er voor zorgen dat de organisatie beter in staat is om fouten te voorkomen en de kwaliteit te verhogen, maar PwC geeft aan dat dit een doorlopend proces is zonder specifiek eindpunt: "We investeren veel om fouten te voorkomen en de kwaliteit te leveren die past bij onze ambitie. De uitkomsten van de interne dossierreviews zijn nog niet wat we ervan verwachtten. De ingezette verbetermaatregelen en de aangescherpte kwaliteitseisen maken dat we nog enige tijd nodig hebben om op alle onderdelen de non-compliant-percentages naar beneden te krijgen. Onze reis richt zich dan ook niet op een specifiek eindpunt, maar op het realiseren van een lerende organisatie die beter in staat is bij te dragen aan vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen."
Gerelateerd
Visser & Visser presenteert eerste transparantieverslag
Visser & Visser heeft het transparantieverslag 2018 uitgebracht. Het is de eerste keer dat het kantoor een transparantieverslag publiceert, alhoewel dat niet verplicht...
Accon avm: 'Negatief oordeel AFM was herkenbaar'
Accon avm vond het negatieve oordeel over de voortgang van de implementatie en borging van het verandertraject bij de controlepraktijk herkenbaar.
Transparantieverslag PwC: 'We moeten vaker nee zeggen'
Accountants van PwC moeten leren vaker 'nee' te zeggen tegen opdrachten als ze de benodigde kwaliteit niet kunnen leveren. Bijvoorbeeld omdat ze het vereiste team...
Omzetgroei voor controlepraktijk DRV in 2016
De controlepraktijk van DRV Accountants & Adviseurs maakte in 2016 opnieuw een behoorlijke groei door. Dat blijkt uit het Transparantieverslag 2016 dat het kantoor...
Coney publiceert eerste transparantieverslag
Accountantskantoor Coney heeft voor het eerst een transparantieverslag gepubliceerd.