Nieuws

Omzet EY groeit vijf procent in Nederland

EY realiseerde in het afgelopen boekjaar (1 juli 2014 - 30 juni 2015) een omzet van € 710 miljoen in Nederland, vijf procent meer dan vorig boekjaar (€ 674 miljoen). De verplichte kantoorroulatie werkte twee kanten op.

Door de toename van het aantal medewerkers en inhuur van derden zijn de operationele kosten toegenomen met vijf procent naar € 556 miljoen. De winst stijgt in lijn hiermee van € 138 miljoen in 2013/2014 tot € 147 miljoen in 2014/2015 (+6 procent).

Groei ondanks en dankzij kantoorroulatie

De omzetstijging is terug te zien in alle service lines. De omzet van Assurance is met € 8 miljoen (+3 procent) toegenomen tot € 297 miljoen. Deze service line bleef hiermee de grootste. De omzetstijging is volgens EY onder meer tot stand gekomen door een stijging van het aantal gefactureerde uren, onder invloed van de verplichte kantoorroulatie en een nog scherpere focus op kwaliteit.

Tax zag de omzet met € 12 miljoen (+5 procent) toenemen tot € 253 miljoen, ondanks een aarzelende economie en de verplichte kantoorroulatie die ertoe leidde dat een aantal opdrachten werd beëindigd. De internationale belastingadviespraktijk groeide en ook Holland van Gijzen, met wie EY Belastingadviseurs een strategische alliantie heeft, kende een goed jaar.

Bij Advisory groeide de omzet met € 8 miljoen (+9 procent) tot € 97 miljoen. Hoewel ook hier een aantal bestaande relaties sneuvelde vanwege de kantoorroulatie, haalde Advisory volgens EY nieuwe opdrachten en cliënten binnen. Ook deed EY het afgelopen jaar twee overnames (Centre en CFORS) waardoor de adviesdienstverlening verder werd uitgebreid.

Transaction Advisory Services (TAS) herstelde zich ten opzichte van vorig jaar dankzij een aantrekkende markt van overnames met een omzetstijging van € 7 miljoen (+23 procent). Hiermee kwam TAS uit op een omzet van € 37 miljoen. Het resterende bedrag van € 26 miljoen wordt gerealiseerd door Corporate Business Services (overig inkomen), dat een stijging van € 1 miljoen (+4 procent) realiseerde.

Personeel

De gemiddelde personeelsbezetting bedroeg 3.731 fte’s, van wie 229 partners (vorig jaar 3.504 fte’s, 224 partners). Het gemiddeld aantal 'client serving-medewerkers' steeg met 223 fte's ofwel acht procent.

Verder meldt EY dat zijn medewerkers gemiddeld 143 uren aan training en ontwikkeling hebben besteed, resulterend in een totaal van 532k trainingsuren. De kosten voor learning and development stegen met 21 procent tot € 11,5 miljoen. 

Omzet EY, boekjaar 2015

Service line x mln € x mln € %
Assurance 289 297 3%
Tax 241 253 5%
Advisory 89 97 9%
TAS 30 37 23%
Overig 25 26 4%
Totaal 674 710 5%
Winst 138 147 6%

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.