Regering houdt vast aan kas-verplichtingenstelsel
Het kabinet wil niet over naar EPSAS, het baten-lastenstelsel (BLS) voor Europese overheden, omdat de invoering te complex is.
Dit blijkt uit de vragen en antwoorden bij het rapport van de Algemene Rekenkamer ‘Staat van de rijksverantwoording 2014’. Het huidige Nederlandse systeem, het kas-verplichtingenstelsel, is volgens het kabinet minder complex en minder vatbaar voor manipulatie. Het kas-verplichtingenstelsel wordt door veel analisten gezien als een verouderd systeem, dat geen goede inzage geeft in de financiële staat van een land. Bij bedrijven, maar ook bij lagere overheden (gemeenten, provincies en waterschappen) en uitvoerende onderdelen van de meeste ministeries, is het baten-lastenstelsel de norm.
“Het kabinet hecht aan goede en transparante cijfers binnen de Europese Unie. Nederland heeft goede EMU-cijfers met een goed onderliggend fundament van verslaggeving en onafhankelijke accountantscontrole in alle sectoren. Invoering van EPSAS gecombineerd met een baten-lastenstelsel is een complex, tijdrovend en kostbaar traject, terwijl transparantie en goede EMU-cijfers ook vanuit het kasverplichtingenstelsel kunnen worden bereikt”, zegt de minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem.
Dijsselbloem is tegen het plan van de Europese Commissie om EPSAS verder te ontwikkelen en in te voeren. Het ministerie van Financiën zet in op een verdere verbetering van de Nederlandse EMU-cijfers. “Daartoe is een 7-stappenplan opgesteld door het ministerie van Financiën in samenwerking met de Algemene Rekenkamer en het CBS. Waar nodig kan ook in EU-verband gericht verder worden gewerkt aan verbetering van de cijfers over de overheidsfinanciën, met goede en gecontroleerde financiële administraties binnen alle overheidsentiteiten als basis. De beginselen subsidiariteit en proportionaliteit gelden daarbij als randvoorwaarden”, aldus de minister.
De ontwikkeling van EPSAS heeft volgens het ministerie ook vertraging opgelopen. Begin 2014 was een Communicatie van de Europese Commissie (EC) voorzien aan de lidstaten over EPSAS, gevolgd door wetgevingsvoorstellen in 2014. Dat tijdschema is niet gerealiseerd. De beoogde Communicatie van de EC is al twee keer uitgesteld: eerst naar najaar 2014 en vervolgens naar voorjaar 2015. Op dit moment is er echter nog geen Communicatie beschikbaar. Evenmin is er op dit moment een voorstel voor regelgeving over de invoering van EPSAS door de EC ingediend. Om die reden zijn de gevolgen voor het Nederlandse stelsel onbekend.
Gerelateerd
Rekenkamer: Overheid moet meer doen aan integrated reporting
Ook niet-financiële informatie moet een plek krijgen in de rijksbegroting. Dat stelt Arno Visser, president van de Algemene Rekenkamer, in het FD. Het kabinet kan...
'Bij een baten-lastenstelsel hoort ook gewoon een balans'
De Rijksoverheid zet de laatste jaren voorzichtige stappen richting een baten-lastenstelsel. Eén daarvan is het opnieuw opstellen van de Staatsbalans. Wat zijn de...
'Financiën moet voortmaken met invoering baten-lastenstelsel'
Minister Hoekstra van Financiën moet net zo transparant rapporteren over de rijksoverheid als andere overheden binnen en buiten Nederland al jaren doen. De minister...
Kamerleden pleiten voor invoer baten-lastenstelsel Rijksoverheid
Leden van de Tweede Kamer pleiten in een rapport voor invoer van een baten-lastenstelsel bij de Rijksoverheid. De overgang naar zo’n stelsel is al jaren onderwerp...
Baten-lastenstelsel Rijksoverheid: gaat het er nu echt komen?
Na jaren van aarzelen lijkt de kans groot dat er vanaf dit jaar serieuze stappen worden gezet richting een baten-lastenstelsel bij de Rijksoverheid. "Het Rijk staat...