KPMG: 'Leegloop is regelrechte onzin'
Bij KPMG zijn geen ontevreden adviseurs en accountants opgestapt, verklaart het bedrijf. Wel zijn er tien partners gedwongen vertrokken wegens gebrek aan kwaliteit. Binnenkort worden tien nieuwe partners benoemd.
Dat stelt woordvoerder Tommie Dijstelbloem van KPMG in een mondelinge reactie op de berichtgeving in de Telegraaf van vandaag. "Wij hebben in de aanloop naar deze publicatie onze kant van het verhaal aan de Telegraaf gestuurd. Die geeft echter vooral de voorkeur aan informatie uit anonieme bronnen."
"Het artikel in de Telegraaf is voor het grootste deel onzin en past niet bij de feiten. Er zijn geen partners, adviseurs en accountants opgestapt uit onvrede." Wel stelt Dijstelbloem dat de "extra werkdruk vanuit het verbeteringsprogramma en de kantoorrotatie bovenop de reguliere werkzaamheden leidt tot het vertrek van een enkeling".
"Uit de cijfers van het lopende boekjaar blijkt dat er dit jaar circa vijftien partners zijn vertrokken bij KPMG. Vijf daarvan vanwege uiteenlopende redenen waaronder regulier pensioen. Het overige deel is gedwongen vertrokken wegens gebrek aan kwaliteit en performance. Die paste niet langer bij de kwaliteitsmaatstaven die KPMG erop nahoudt."
"Anders dan voorheen accepteren wij niet dat onvoldoende kwaliteit wordt gecompenseerd door hoge omzet. Als je als gevolg hiervan mensen wegstuurt, betekent het dat er vervroegd plaatsen vrijkomen voor anderen die wel aan de nieuwe kwaliteitsmaatstaven voldoen. We zitten nu middenin het traject voor het benoemen van tien nieuwe partners."
"Voor het verder verbeteren van die kwaliteit trekken wij de komende drie jaar 24 miljoen euro extra uit, voor training, opleiding en het aantrekken van nieuwe medewerkers. Dat heeft niets te maken met reorganisatie maar met kwaliteit. Deze investering doen we met eigen middelen. Verder blijven we investeren in de ontwikkeling van onze diensten, zoals dat vaker gebeurt, in samenwerking met de internationale moedermaatschappij, bijvoorbeeld in big data."
Een ander pijnpunt uit het artikel in de Telegraaf is de klanten die zouden weglopen. Dijstelbloem ontkent dat dit zou gebeuren uit onvrede en benadrukt dat het hier gaat om een gevolg van de verplichte kantoorrotatie. "Het is juist dat wij met een marktaandeel van 35 procent marktleider waren in de audit van corporate clients. Door de verplichte kantoorroulatie is een deel daarvan verplicht op zoek gegaan naar een andere accountant. Dan is het logisch dat wij veel klanten zien vertrekken op basis van deze nieuwe regelgeving."
"Wij wisten al vorig jaar dat dit zou gebeuren. Ons marktaandeel gaat uitkomen op ongeveer 25 procent. Maar er zijn ook veel nieuwe klanten gekomen, zoals DSM, Unilever, Schiphol en ASML." Volgens Dijstelbloem is er ook bij het mkb-segment geen sprake van afhakende klanten.
"Als het marktaandeel terugloopt en de marges onder druk staan vanwege de kantoorrotatie, dan nemen de algemene kosten, zoals huisvesting en ondersteunende diensten, verhoudingsgewijs toe. Dat betekent dat we ons bedrijf aanpassen aan de marktomstandigheden, dat is een continu proces. We zijn zeer tevreden over onze audit en onze advisory. Een deel van onze kantoren, zoals in Amstelveen, heeft ruimte over en die verhuren wij. De eerste huurders zijn er al, die drukken de kosten voor huisvesting."