KPMG Australië begint online accountancy marktplaats
KPMG Australië heeft deze week een website gelanceerd waarop KPMG-klanten kleine klussen kunnen aanbieden die KPMG voor een lager tarief laat afhandelen door KPMG-werknemers die even niets om handen hebben.
De 'KPMG Marketplace' is het winnende idee van een ideeënwedstrijd die werd gehouden onder de werknemers van KPMG Australië. Martin Sheppard, brand and innovation-partner bij KPMG Australië, vergelijkt het nieuwe systeem met dat van vliegmaatschappijen: het maximaliseren van winst door lege stoeltjes tegen een gereduceerd last-minutetarief te verkopen.
De steeds verdergaande automatisering van accountancydiensten gekoppeld aan de groeiende freelancemarkt, budgetkantoren en een toename van kleine kantoren vormt een veelbesproken bedreiging van de big four. Het nieuwe systeem speelt ook op deze ontwikkeling in; klanten die normaal gesproken via online marktplaatsen snel kleinere partijen inhuren om tijdens drukke tijden klusjes te laten opknappen tegen een lager tarief, kunnen nu ook net zo snel bij KPMG terecht.
De aanzienlijke hoeveelheid kruimels die van de eettafel van de big four vallen en voer zijn voor de kleinere partijen, worden met het nieuwe systeem weer interessant voor KPMG. Daarbij bindt KPMG zo ook zijn klanten nog meer aan zich.
Volgens Sheppard waren de wat meer traditioneel ingestelde partners niet meteen blij met het idee, vooral vanwege de 'actietarieven'. "Als je sneller wilt groeien dan de norm, dan moet je iets doen dat anders is - game-changing en revolutionair. Advocatenkantoren hebben precies dezelfde problemen. Als we op de oude weg doorgaan en als gevestigde kantoren de nieuwe ontwikkelingen niet bijbenen, dan zullen onze bedrijven gaan krimpen”, zegt Sheppard tegen de Australian Financial Review.
Het systeem werkt als volgt: klanten kunnen klusjes zoals het maken van een financieel model, data- of bedrijfsprocesanalyses of projectadministraties indienen op de marktplaats. Ze krijgen dan maximaal drie CV’s terug en kunnen er daarvan één uitkiezen. De betrokken KPMG-werknemer komt dan maximaal 10 dagen bij de klant werken. Langere klussen worden afgehandeld op de 'traditionele' wijze, door een afspraak met een partner en het ondertekenen van een overeenkomst.
Gerelateerd

Kleinere accountantskantoren in de VS richten zich vaker op adviesdiensten
Met inzet van moderne technologie en een eigentijdse aanpak kiezen kleinere accountantskantoren in de VS vaker voor het aanbieden van regelmatige adviesdiensten....
Van de aktetas naar de cloud?
Zijn mkb-accountantskantoren al zo ver dat digitalisering en automatisering volledig worden omarmd? Kunnen ordners en aktetas worden vervangen door de cloud? Verkennend...

Een luie en zinloze discussie
Als we het over advies hebben, laten we dan beginnen met duidelijk te maken over welk onderwerp we het hebben, meent Joris Joppe.

Een goede relatie levert geld op. Voor beide partijen
Joris Joppe over internationaal onderzoek naar de relatie tussen accountant en ondernemer en het financiële succes van mkb-ondernemingen.

Woensdag, adviesdag
Als je ruimte in je agenda maakt voor advies pluk je daar ook de vruchten van, meent John Weerdenburg.