Debat NBA Young profs: oplossingen voor balans werk-studie-leven
Een enquête door NBA Young Profs liet zien dat de balans werk-studie-leven een 'hot topic' is en door studenten als probleem wordt ervaren. Tijdens een debat over het onderwerp werden ook oplossingen geboden.
Op 21 januari 2015 debatteerden de NBA Young Profs over de study-work-life balance. Aanleiding waren de resultaten van de enquête over dit onderwerp. De hoge respons op de enquête liet zien dat de balans tussen werk, studie en privéleven als serieus probleem wordt ervaren.
De belangrijkste conclusies uit de enquête:
- een kwart ervaart de combinatie werk en studie als (zeer) negatief;
- een kwart beveelt de combinatie tussen werk en studie niet aan anderen aan;
- een derde voelt zich niet gesteund in de combinatie werk en studie door werkgever en opleider;
- 47 procent ervaart de summercourse als (zeer) negatief;
- 54 procent ervaart verlenging van het opleidingstraject wordt door als (zeer) negatief beoordeeld;
- 48 procent is (zeer) negatief over de afstemming van de studiebelasting op de piektijden binnen de accountancy;
- 43 procent houdt onvoldoende tijd over voor familie en vrienden;
- de helft heeft onvoldoende tijd voor het uitoefenen van hobby's.
De respondenten zijn wel positief over de directe coaching op het werk door collega's. Ook hebben zij het gevoel dat de opleiding bijdraagt aan de kwaliteit van het werk.
Gevolgen van de verstoorde balans zijn:
- minder instroom en vroegtijdige uitstroom van young profs uit de accountancy;
- verlies van kennis binnen het openbaar beroep;
- scheve teamopbouw waardoor de kwaliteit van de opdracht in gevaar kan komen;
- hogere werkdruk voor de 'achterblijvers';
- minder brede levenservaring, ook op sociaal en cultureel gebied .
Tijdens het debat, geleid door Margreeth Kloppenburg, Bestuurslid van de Stichting Beroepseer en docent aan Hogeschool Utrecht en Nyenrode Business University, discussieerden Arjan Brouwer (PwC), Marlies de Vries (onderzoeker professionele socialisatieproces van accountants), Piet Jan Boringa (Alterim) en Albert Bosch (Auditique) over het onderwerp.
Korte- versus langetermijnontwikkeling
Brouwer benadrukte dat de focus van studenten op hun langetermijnontwikkeling moet liggen. Die moet worden afgewogen tegen het kortetermijnbelang van het afronden van een opdracht voor de deadline. Hij verbaast zich erover dat het verlengen van de opleiding zo negatief wordt beoordeeld in de enquête. "Voor de langetermijnvisie zou een verlenging juist positief kunnen zijn."
Boringa denkt dat de negatieve beoordeling van het verlengen van de opleiding voortkomt uit het promotiebeleid van de big four: je moet klaar zijn met de opleiding voordat je promotie kunt maken tot manager.
Brouwer stelt echter dat studenten vanwege hun langetermijndoelstellingen ook zelf kunnen beslissen hun promotie uit te stellen. Hij geeft hierbij zichzelf als praktijkvoorbeeld. Hij heeft gekozen voor een parttime dienstverband en persoonlijke ontwikkeling op andere vlakken en is toch partner geworden bij een big four kantoor.
Alternatief voor summercourse
Ook stelde Brouwer dat ervoor moet worden gewaakt dat kantoren het behalen van een diploma gaan zien als commodity. Een stoomcursus in de zomer met als doel het zo snel mogelijk behalen van het diploma draagt volgens hem onvoldoende bij aan de ontwikkeling als professional. Het gevolg is dat op de werkvloer "de echte opleiding" pas begint.
De summercourse is zeer pittig: 's avonds studie, overdag college, na 3 weken tentamen en dan nog een paper schrijven. Tijdens het debat kwamen de volgende oplossingen naar voren om de summercourse toch tot een succes te maken:
- verplaatsen naar begin van de zomerperiode;
- schrappen van de paper die nu vaak tot laat in de zomer blijft doorlopen;
- nadenken over welke vakken wel of niet geschikt zijn voor een summercourse;
- een digitaal videocollege als alternatief voor de summercourse, zodat young profs kunnen kiezen wanneer ze de colleges volgen;
- in het najaar 2 dagen studie inplannen.
Wat de young profs actief kunnen doen
Belangrijk in het algemeen is het promoten van meer digitalisering van de opleiding, zodat deze flexibeler wordt en beter is in te passen in het werkschema. Daarnaast kunnen kantoren en opleidingen volgens de Young profs beter bewust worden gemaakt worden van de situatie.
Ook mogen de Young profs zich zelf assertiever opstellen wat betreft werk- en studiedruk. Een platform voor studenten is hiervoor een goede optie.
Gerelateerd

Kernteam publiceert eerste concept herijking beroepsprofiel
Het Kernteam Herijking Beroepsprofiel heeft het eerste concept van de herijkte verordening gepubliceerd, inclusief een uitgebreide toelichting. Titel is 'In balans...

Kernteam Herijking Beroepsprofiel: duidelijker onderscheid tussen AA- en RA-titel
Het Kernteam Herijking Beroepsprofiel heeft het eerste concept van het nieuwe beroepsprofiel gepubliceerd, met als titel 'In balans met de toekomst'. Een Q&A met...

TNO en RIVM: gebruik AI door werknemers kan voor stress zorgen
Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer heeft ook risico's, naast dat het veel kansen biedt en taken uit handen kan nemen. Werk wordt moeilijker...

Studenten laten accountancy terecht links liggen
Om het accountantsberoep aantrekkelijk te houden moet niet alleen door kantoren worden geïnvesteerd in technologie, maar moet de opleiding ook technischer worden,...

CEA consulteert raamwerk voor herziening eindtermen accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) werkt aan herziening van de eindtermen van de accountantsopleiding. Het 'raamwerk' voor die nieuwe eindtermen...