Tijd om te bouwen breekt aan voor KPMG
Na jaren van schandalen vindt KPMG het nu weer de tijd om te groeien. De organisatie zet zwaar in op vernieuwing. Ook bij de audit.
Herstel van vertrouwen, dat was de belangrijkste boodschap van Albert Röell, de nieuwe bestuursvoorzitter van KPMG. "Vertrouwen staat voorop. Geen nieuwe avonturen meer", zei hij gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers. "We hebben spijt van wat er is gebeurd en kunnen niets anders doen dan het goed afhandelen van individuele cases."
Dat zijn er tien tot dertig, aldus Röell, waaronder drie bekende zaken waarin KPMG mede verantwoordelijk is gesteld voor geleden schade van aandeelhouders (Vestia, Weyl, Imtech). Voor de kwestie over de fraude bij de bouw van het hoofdkantoor van KPMG is een voorziening van 18,5 miljoen euro opgenomen voor een regeling met de fiscus. Het is nog wachten op een schikkingsvoorstel van het Openbaar Ministerie. Maar omdat er geen zicht is op de uitkomst hiervan en het ontbreekt aan een grondslag, heeft KPMG geen voorziening hierover opgenomen in de boeken.
De overige zaken zijn kleine, individuele gevallen, zoals banken die ook vaak hebben, stelt Röell. Niet uitzonderlijk, noemt hij dit. KPMG heeft voor de nog af te handelen zaken een voorziening gereserveerd van 10 miljoen euro.
Maar met het klantvertrouwen zit het goed, zo blijkt uit de klanttevredenheidsonderzoeken van KPMG. Röell put ook uit eigen ervaring, want in zijn vorige baan als bestuursvoorzitter bij Kas Bank kwam hij KPMG tegen als controlerend accountant. "Tot we moesten roteren. Met pijn in het hart heb ik de berichtgeving gevolgd over KPMG. Maar de communicatie vanuit KPMG met ons als klant is in die periode heel goed geweest."
Nu moet KPMG de volgende slag maken. Die bestaat uit het inspelen op de technologische innovaties, bijvoorbeeld op het gebied van big data en data-analyse, en uit efficiëntieslagen. Voor innovatie trekt KPMG 54 miljoen euro uit, te besteden over drie jaar.
Een deel van de technologische innovaties zal worden ingezet in de audit, onder meer om controles voor mkb-bedrijven te standaardiseren, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van data-analyse. Gestandaardiseerde audits zullen vanaf een centrale plek worden uitgevoerd. KPMG noemt dit de Smart Audit. Er zullen ongeveer 350 tot 400 klanten op deze manier worden gecontroleerd. Volgend jaar verdubbelt dat aantal.
De smart audits worden niet toegepast op oob's; de controles daarvan vinden bij de klant plaats. Daar wil KPMG zich als auditspecialist sterker doen gelden via de uitgebreide accountantsverklaring, zo schetst Egbert Eeftink, hoofd audit van KPMG. Bijvoorbeeld door de risicoparagraaf uit te breiden met analyses over de continuïteit van de organisatie en frauderisico's. Soms kan het gaan om onderwerpen die de organisatie zelf niet heeft genoemd in de managementrapportages.
Ook kan de accountant eigen indrukken weergeven in de accountantsverklaring. De partners hebben een training gevolgd om dit uit te leggen aan hun klanten. Deze nieuwe aanpak valt in ieder geval goed bij de stakeholders, aldus Eeftink. "Aandeelhouders en beleggers reageren hier positief op."
Bij KPMG is de blik nu strak op de toekomst gericht. Wat Röell betreft ziet die er weer heel goed uit. Na een dip in het aantal klanten, die wordt verklaard door de verplichte rotatie van oob's, voorziet de bestuursvoorzitter in 2016 alweer de opgaande lijn.