'Banken moeten meer laten zien van verandering'
Banken moeten meer werk maken van het communiceren over de veranderingen die zij doorvoeren. Dat zegt de commissie die toeziet op het naleven van de code die de sector na de kredietcrisis zelf in het leven heeft geroepen.
Dat zegt de onafhankelijke Monitoring Commissie Code Banken vandaag in haar eerste rapportage. Volgens de commissie, onder voorzitterschap van Inge Brakman, leven banken de oude Code Banken bijna volledig na. Pas in 2016 kan worden gezegd of dat ook geldt voor de per 2015 ingevoerde nieuwe code.
De commissie vindt transparantie over de naleving van de code een belangrijke toetssteen voor het bewustzijn van de bank ten aanzien van haar maatschappelijke rol. "Instellingen moeten niet alleen zeggen dat ze het belangrijk vinden om aan de samenleving uit te leggen op welke wijze er wordt gewerkt aan verbetering van hun bedrijfsvoering, ze moeten die uitleg ook daadwerkelijk geven."
Zowel het jaarverslag als de website zouden informatie moeten bevatten over de naleving. Daar hoort volgens de commissie bij dat in het jaarverslag naar de website wordt verwezen. Het aantal banken dat dit doet, neemt echter de laatste paar jaar af. Tien kleinere banken hebben over 2014 helemaal geen jaarverslag gepubliceerd.
De Monitoring Commissie wil het komende jaar het accent leggen op monitoring van het sturen op cultuur en gedrag. "Enkel wanneer er binnen de sector een cultuur van dienstbaar en integer gedrag bestaat, kan de sector een duurzame rol in de samenleving innemen."
De informatie die banken hierover verstrekken, is nu meestal summier en wordt op verschillende plaatsen in het jaarverslag gepresenteerd. Een van de aanbevelingen is dan ook dat banken in een separaat hoofdstuk rapporteren over de acties om cultuur en gedrag te verbeteren, en de resultaten daarvan.
Het eerste rapport van de nieuwe monitoring commissie heeft betrekking op het laatste jaar van de Code Banken 2010. Met ingang van 2015 is een nieuwe code van kracht, met meer nadruk op integriteit, moraliteit en leiderschap. De commissie zal volgend jaar bijzondere aandacht besteden aan hoe invulling wordt gegeven aan dat leiderschap, niet alleen bij de aansturing van de bank maar ook bij de communicatie en de positionering van de bank naar buiten toe.
Gerelateerd

'Ethische scholing bankiers moet beter'
Bankiers moeten beter leren omgaan met ethische dilemma's. Alleen zo kan de financiële sector het vertrouwen van consumenten herwinnen.

Corporate governance
Nieuws, achtergrond en debat over corporate governance, risicomanagement, bestuurdersbeloningen en internal audit.

Financiële instellingen
Nieuws en achtergrond over banken, verzekeraars, pensioenfondsen, financiële markten en toezicht op financiële instellingen.
Eumedion: 'Nieuwe Code Banken te veel naar binnen gericht'
Eumedion vindt dat dat de voorgestelde nieuwe Code Banken te veel naar binnen is gericht, terwijl voor het herwinnen van het maatschappelijke vertrouwen in de bankensector...
AFM onderschrijft uitkomsten monitoringcommissies
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) onderschrijft de belangrijkste uitkomsten van de Monitoring Commissie Code Banken en de Monitoring Commissie Governance Principes...