39 controleopdrachten stopten halverwege bij de big four
In het afgelopen boekjaar waren er bij de big four samen 39 tussentijds beëindigde opdrachten. In veel gevallen zetten de kantoren hun klanten aan de deur, maar ook het omgekeerde kwam voor.
Deloitte telde het afgelopen boekjaar de meeste tussentijds beëindigde controleopdrachten. Het waren er veertien, evenveel als in het boekjaar ervoor. In geen van de gevallen betrof het een oob.
"Deloitte heeft in het afgelopen boekjaar tussentijds afscheid genomen van veertien cliënten met een lopende wettelijke controle, voorafgaand aan de afgifte van de controleverklaring bij de jaarrekening. Dit hebben we ook in ons Transparantieverslag 2014/15 gepubliceerd", aldus Marco van der Vegte, audit leader bij Deloitte.
"Redenen hiertoe zijn divers en zijn geborgd in ons kwaliteitsbeleid als onderdeel van de continue risicoclassificatie van onze cliëntenportefeuille. Opdrachten beëindigen nog voordat deze zijn afgerond is echter een uitzondering. Deloitte voert continue een risicoanalyse uit op bestaande en toekomstige cliënten op het gebied van activiteiten, bestuur en governance of externe omgevingsfactoren. Vanuit onze focus op het publieke belang is de kritische poortselectie op dat niveau de afgelopen jaren substantieel versterkt."
Deze week maakte bestuursvoorzitter Röell bekend dat KPMG vroegtijdig afscheid had genomen van twaalf klanten in de controlepraktijk. Aanleiding voor het tussentijds beëindigen van de samenwerking was dat de bedrijven niet akkoord gingen met de voorwaarden die KPMG stelt aan het controleren van de boeken. Welke voorwaarden dat waren is niet bekendgemaakt.
Bij PwC vonden het afgelopen boekjaar zeven tussentijdse beëindigingen van een opdracht voor een wettelijke controle plaats. In zes gevallen heeft PwC daar zelf het initiatief voor genomen. Een jaar eerder was het aantal tussentijdse beëindigingen de helft lager (3), zo meldt PwC in haar transparantieverslag 2014-2015. De aanleiding voor de gestaakte opdrachten heeft PwC niet bekendgemaakt.
EY telde in het afgelopen boekjaar zes controleopdrachten die tussentijds werden beëindigd. De organisatie zelf had daar in geen van deze gevallen het initiatief voor genomen. Een van de zes betrof een oob-klant, zo schrijft EY in het meest recente transparantieverslag. Vier van de controles stopten vroegtijdig doordat de klant failliet ging. De andere twee opdrachten stopten omdat de klanten zelf opstapten. De een omdat die overstapte naar een ander controleregime, zonder wettelijke controle. De ander vanwege kritische vragen van de accountant, aldus het transparantieverslag.
Gerelateerd
Visser & Visser presenteert eerste transparantieverslag
Visser & Visser heeft het transparantieverslag 2018 uitgebracht. Het is de eerste keer dat het kantoor een transparantieverslag publiceert, alhoewel dat niet verplicht...

Accon avm: 'Negatief oordeel AFM was herkenbaar'
Accon avm vond het negatieve oordeel over de voortgang van de implementatie en borging van het verandertraject bij de controlepraktijk herkenbaar.

Transparantieverslag PwC: 'We moeten vaker nee zeggen'
Accountants van PwC moeten leren vaker 'nee' te zeggen tegen opdrachten als ze de benodigde kwaliteit niet kunnen leveren. Bijvoorbeeld omdat ze het vereiste team...

Omzetgroei voor controlepraktijk DRV in 2016
De controlepraktijk van DRV Accountants & Adviseurs maakte in 2016 opnieuw een behoorlijke groei door. Dat blijkt uit het Transparantieverslag 2016 dat het kantoor...

Coney publiceert eerste transparantieverslag
Accountantskantoor Coney heeft voor het eerst een transparantieverslag gepubliceerd.