Kassagegevens moeten digitaal worden bewaard
Digitale detailgegevens uit een kassa moeten bewaard blijven, zodat de Belastingdienst een efficiënte controle kan uitvoeren.
Dit zegt de Hoge Raad in een recente uitspraak. Deze op het oog simpele uitspraak kan volgens de Stichting Betrouwbare Afrekensystemen grote gevolgen hebben voor detaillisten, ambulante handelaren, benzinestationhouders, horecaondernemers en andere ondernemers die werken met een kassa.
Belangrijk is dat de ondernemer door de hoge Raad zelf verantwoordelijk wordt gehouden voor het goed bewaren van digitale detailgegevens, ook als zijn afrekensysteem onvoldoende geheugencapaciteit heeft.
Administratieplicht
De kern van de administratieplicht van een ondernemer is geregeld in AWR artikel 52. De wet zegt dat een ondernemer een administratie moet voeren die past bij de aard en omvang van de onderneming. Ook is de ondernemer verantwoordelijk om gegevens te bewaren en bij controle aan te leveren aan de Belastingdienst, zodat zij binnen redelijke tijd een controle kan uitvoeren.
Door technologische ontwikkelingen, zoals kassabediening vanaf mobiele telefoons en opslag in de cloud, veranderen de eisen aan een administratie. Bij sommige kassa’s worden de detailgegevens elke week overschreven om geheugen te besparen. De Hoge Raad bevestigt echter in zijn uitspraak dat de detailgegevens nodig zijn voor een efficiënte controle. Een bedrijf moet binnen redelijke tijd gecontroleerd kunnen worden, zo is de redenering.
Het nakijken van controlerollen zou te veel tijd kosten om de hoogte van de omzet te controleren. En om op artikelniveau het verband tussen inkopen en verkopen vast te kunnen stellen is informatie nodig over bestellingen, verkopen en betalingen. Het argument van de ondernemer dat de kassa onvoldoende capaciteit heeft om deze gegevens gedurende de bewaartermijn te bewaren wordt door de rechter niet als excuus geaccepteerd.
Gevolgen uitspraak
Als er bij controle een verschil van mening is over de omzet en de ondernemer kan de detailgegevens van de kassa niet digitaal aanleveren, dan kan dat ertoe leiden tot de Belastingdienst de administratie verwerpt. Het gevolg is dat de bewijslast wordt omgekeerd en verzwaard. Daarom adviseren de Belastingdienst en accountants ondernemers met toonbankverkeer om een moderne kassa aan te schaffen. Een moderne kassa ondersteunt het bedrijfsproces en bewaart de geregistreerde gegevens, digitaal, in detail.
Gerelateerd
CPB: fiscale steun schiet doel voorbij en helpt mkb nauwelijks
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen en kan beter worden afgeschaft. De vennootschapsbelasting...
Overheid ziet inkomsten vennootschapsbelasting verdubbelen
De overheid heeft de inkomsten uit de vennootschapsbelasting in de afgelopen vijf jaar zien verdubbelen. De opbrengst van de belasting die bedrijven betalen over...
Grootverdieners betalen relatief minder belasting
Nederlanders met de hoogste inkomens betalen relatief minder belasting dan de groep daaronder. Dit komt doordat hun belastingdruk niet zoals bij veel Nederlanders...
RB positief over fiscale plannen nieuw kabinet
Het Register Belastingadviseurs (RB) is na eerste lezing van het Hoofdlijnenakkoord 2024 positief over het feit dat daarin ondernemerschap wordt aangemoedigd. Ook...
'Bedrijven bezorgd om versobering innovatieaftrek'
Driekwart van de belastingkorting vanuit de Innovatiebox belandt bij grote bedrijven als ASML en Booking. Een poging om de regeling te versoberen mislukte eerder,...