Nieuws

Plan Nederland wint De Transparant Prijs 2015

Plan Nederland is uitgeroepen tot het goede doel dat zijn publiek het beste informeert over maatschappelijke resultaten. De Transparant Prijs werd gisteren in de Haagse Nieuwe Kerk uitgereikt door juryvoorzitter Herman Wijffels.

Plan Nederland, een stichting die streeft naar blijvende verbeteringen in het leven van kansarme kinderen, eindigde voor Red een Kind en Stichting Opkikker en ontvangt 50.000 euro.

Mama Alice, een stichting die zich inzet voor Peruaanse straatkinderen, kreeg de prijs (15.000 euro) in de categorie kleine fondsenwervende instellingen. In de categorie social enterprises ging de prijs (10.000 euro) naar FairMail, een sociale onderneming die fair trade wens- en ansichtkaarten produceert.

De prijs (25.000 euro) voor meest impactvolle boegbeeldproject ging naar Terre des Hommes voor ‘Sweetie’, een programma dat met behulp van een fictief personage plegers van webcamseks met kinderen ontmaskert.

De Transparant Prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door De Nationale Postcode Loterij. De loterij is opgericht om goede doelen te steunen die werken aan een betere wereld. In lijn met deze missie stelt zij het prijzengeld ter beschikking. Dit jaar dongen voor het eerst ook social enterprises en boegbeeldprojecten van goede doelen mee naar de prijs.

In totaal deden 138 goede doelen en 60 sociale ondernemingen een gooi naar De Transparant Prijs 2015. De jury kijkt naar criteria als compliance, maatschappelijk resultaatverantwoording en communicatie. Gemiddeld scoorden zij een 6,8 (vorig jaar 6,7).

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.