Mansveld treedt af om kritiek in Fyra-rapport
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu treedt af na harde conclusies in het rapport over het drama met de flitstrein Fyra.
Mansveld treedt af omdat de parlementaire enquêtecommissie concludeerde dat zij de Tweede Kamer onjuist heeft geïnformeerd. Mansvelds besluit komt na overleg met PvdA-partijleider Diederik Samsom en met PvdA-vicepremier Lodewijk Asscher.
Als staatssecretaris zegt ze ook verantwoordelijk te zijn voor wat zich sinds de jaren negentig in het dossier heeft afgespeeld: "Het is mijn democratische plicht om ook verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele fouten van mijn voorgangers."
Ze zei ook dat ze het debat over de lessen die getrokken moeten worden uit het Fyra-debacle graag zou voeren. "Maar dat is niet mogelijk als het slechts in het teken staat van het al dan niet aanblijven van mij als verantwoordelijk staatssecretaris."
Mansveld verklaarde kort nadat de hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Brussel eind 2012 ging rijden dat niemand de opstartproblemen had verwacht. Maar een aantal direct betrokkenen was wel degelijk op de hoogte hiervan. De staatssecretaris heeft de Kamer onjuist geïnformeerd "door te zeggen dat niemand de slechte prestaties van de Fyra had verwacht", oordeelt de commissie.
Ook als het gaat om de bevoegdheden van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de PvdA'er de Kamer "ten minste onvolledig en strikt genomen onjuist" geïnformeerd. Het onjuist informeren van de Kamer is een politieke doodzonde, waaruit Mansveld maar een conclusie kon trekken: opstappen.
Mansveld lag de afgelopen maanden al onder vuur vanwege financiële problemen bij spoorbeheerder ProRail. Die problemen liepen uit de hand en Mansveld kon vorige maand een Kamerdebat alleen nog overleven met een mea culpa en beloftes over het toesturen van allerlei documenten. Een motie van wantrouwen die de PVV toen indiende kreeg geen steun van andere partijen.
Mansveld trekt nu als enige conclusies uit het Fyra-rapport. De ministers Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en Melanie Schultz (Infrastructuur) worden in het rapport ook verwijten gemaakt maar die zijn van minder ernstige aard. Dijsselbloem heeft de Kamer onvolledig geïnformeerd over wanneer verkochte Fyra-treinen geld zouden opleveren. Schultz heeft in het vorige kabinet een te rooskleurig beeld geschetst van de mogelijke oplossingen voor de problemen met de Fyra.
Wilma Mansveld (53) was staatssecretaris voor Infrastructuur en Milieu sinds november 2012. Daarvoor was ze namens de PvdA tien jaar gedeputeerde van Groningen.
(Bron: ANP)
Gerelateerd
Drie vereisten voor goed onderhoudsmanagement
De infrastructuur in Nederland is voor het grootste deel aangelegd. Nu komt het op onderhoud aan, maar dat vraagt om een goede werkrelatie tussen financiële en technische...
ProRail: 'Omschrijving 'onvoorstelbare puinhoop' is buiten iedere proportie'
Volgens ProRail is de berichtgeving rondom de spoorbeheerder buiten proportie en komen de financiële tekorten op de begroting van de spoorbeheerder grotendeels doordat...
Tweede Kamer laat Mansveld nog niet ontsporen
Ondanks een motie van wantrouwen is PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) nog niet ontspoord tijdens een debat in de Tweede Kamer over haar functioneren.
Mansveld wacht pittig debat over ProRail
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) moet dinsdag in de Kamer uitleggen hoe zij de problemen bij ProRail wil oplossen.
EY en ProRail verwerpen kritiek op jaarrekening
ProRail verkeert al vijf jaar in grote financiële moeilijkheden en EY zou ondanks vermeende hiaten in de administratie de jaarrekening over 2014 hebben goedgekeurd....