AFM: meer inspanning nodig bij beleggingsverzekeringen
Er is op een aantal onderdelen extra inspanning en aandacht noodzakelijk van verzekeraars om klanten met beleggingsverzekeringen te helpen.
Dat constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in haar rapport Nazorg beleggingsverzekeringen. De problemen in de afgelopen jaren rondom beleggingsverzekeringen staan bekend als de woekerpolisaffaire.
De extra inspanning en aandacht die de AFM wil zien gaat niet alleen om het informeren van de laatste, nog niet bereikte polishouders met een niet-opbouwende of hypotheekgebonden beleggingsverzekering. Ook het hersteladvies dat hierop volgt biedt volgens de AFM ruimte voor verbetering.
Ten slotte moeten ook polishouders zelf in actie komen om hun (toekomstige) financiële situatie te verbeteren. De AFM constateert dat ondanks inspanningen van verzekeraars er een groep blijft die niet of nauwelijks in actie komt.
Klanten moeten een bewuste keuze kunnen maken over wat zij met hun beleggingsverzekering gaan doen om zo veel als mogelijk het oorspronkelijke doel alsnog te behalen en financiële problemen in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
In het rapport stelt de AFM vast dat alle verzekeraars ten opzichte van eind 2014 stappen hebben gezet in het 'activeren' van polishouders: het geven van inzicht aan polishouders in de waardeontwikkeling van hun beleggingsverzekering en het bieden van overzicht in de mogelijkheden om deze verzekering aan te passen.
Inmiddels gelden voor niet opbouwende en hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen wettelijke resultaatverplichtingen, met 21 augustus 2015 als deadline. Op deze datum hadden tien van de zeventien verzekeraars nagenoeg alle polishouders met een niet opbouwende beleggingsverzekering weten te activeren. Voor hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen hebben alle verzekeraars het vereiste percentage van 80 procent van de polishouders weten te activeren.
Kwaliteit van hersteladvies biedt ruimte voor verbetering
Naar aanleiding van signalen over tekortkomingen bij het hersteladvies heeft de AFM bij zes verzekeraars een (verkennend) onderzoek gedaan naar de kwaliteit van dit advies. Hoewel in vrijwel alle gevallen hersteladvies tot verbetering van de positie van de klant leidt, ziet de AFM ruimte voor verbetering en/of optimalisering op de verschillende onderdelen van het hersteladvies.
Zo komt het voor dat een verzekeraar niet verder gaat dan het inzicht geven in de waardeontwikkeling van de beleggingsverzekering met bijbehorende mogelijkheden om de verzekering aan te passen. Adviseren gaat echter verder dan het voorleggen van verschillende opties. Een adviseur moet immers een concrete aanbeveling doen wat volgens hem of haar de best passende oplossing is voor een klant (binnen de mogelijkheden van zijn dienstverlening).
Kwetsbare groep komt onvoldoende in actie
Uit onderzoek van de AFM onder consumenten blijkt dat de meeste respondenten op de hoogte zijn van het mogelijke probleem dat zij hebben. Ook blijkt dat veel van de respondenten zelf in actie zijn gekomen om extra informatie in te winnen en dat een groot deel van de respondenten buiten de beleggingsverzekering om maatregelen heeft getroffen.
Het baart de AFM echter zorgen dat er ook een groep klanten is die ondanks inspanningen van verzekeraars niet of nauwelijks in beweging komt. Vooral omdat zich in deze groep klanten bevinden met een kwetsbare financiële positie, juist wanneer ze geen actie ondernemen.
Het motiveren en in beweging krijgen van deze groep verdient volgens de AFM dan ook de aandacht van alle betrokken partijen bij dit dossier en de AFM roept betrokkenen op om gezamenlijk naar een oplossing te zoeken.
Afdwingen
De AFM blijft aandacht houden voor een goede nazorg voor klanten met een beleggingsverzekering. Het gaat dan zowel om tijdig voldoen aan wettelijke vereisten, als om de kwaliteit van het activeren en het hersteladvies. Waar nodig zal de AFM dit afdwingen met de (wettelijke) instrumenten die haar hiervoor ten dienst staan.
De AFM verwelkomt initiatieven van verzekeraars ter ondersteuning van een sluitende, effectieve en transparante aanpak, zoals een onafhankelijk adviesloket voor polishouders die niet langer bij hun eigen adviseur of verzekeraar terecht kunnen. Dit kan volgens de toezichthouder namelijk een verdere impuls geven aan het bieden van nazorg aan klanten met een beleggingsverzekering.
De AFM gaat met verzekeraars in gesprek om hen zelf een grotere rol te laten nemen bij het rapporteren van de voortgang bij het helpen van klanten met een beleggingsverzekering. Verzekeraars zijn nu ook verplicht zelf de door de AFM getoetste cijfers naar buiten te brengen.
Gerelateerd

ASR begint met uitbetaling compensatie woekerpolisaffaire
Ruim 90 procent van de deelnemers aan de woekerpolisclaim met een polis van Aegon of ASR ging akkoord met hun persoonlijke compensatievoorstel. Daarmee is voldaan...

Alle verzekeraars akkoord, woekerpolisdossier kan worden gesloten
Nu ook Achmea een schikking treft om schadeclaims af te kopen, kan het dossier over de woekerpolissen binnenkort eindelijk worden gesloten. Claimorganisaties hebben...

Ook Achmea schikt voor miljoenen euro's in woekerpolisaffaire
Verzekeraar Achmea schikt de zogeheten woekerpolisaffaire voor tientallen miljoenen euro's. Daardoor krijgen bijna dertigduizend consumenten die jaren terug een...

Verzekeraar NN schikt woekerpolisaffaire voor 300 miljoen euro
Verzekeraar NN Group schikt voor circa 300 miljoen euro in de zogeheten woekerpolisaffaire. De verzekeraar heeft daarover een overeenkomst gesloten met claimorganisaties...

Achmea wil ook praten met claimclubs na woekerpolisdeal ASR
Verzekeringsconcern Achmea wil ook met claimorganisaties gaan praten over woekerpolissen, net als rivaal ASR eerder deed.