AFAS: 'Meerderheid accountantskantoren laat verkoopkansen liggen'
De overgrote meerderheid van de accountantskantoren laat concrete verkoopkansen aan zich voorbijgaan.
Die conclusie trekt AFAS Software op basis van een mystery shopping-onderzoek dat in opdracht van de softwareproducent werd uitgevoerd onder enkele tientallen accountantskantoren. Volgens AFAS kunnen de kantoren niet duidelijk aangeven wat de mogelijkheden zijn en als de klant vraagt naar de kosten geven zij prijsindicaties, maar geen concrete offertes.
Sinds 2007 is het actief benaderen van potentiële klanten niet meer verboden voor accountants. Dat heeft de slagkracht van de sector sterk verbeterd volgens AFAS, maar betekent dit ook dat de commerciële skills van de accountant hierdoor beter zijn ontwikkeld? AFAS Software onderzocht de state of sales in accountancy en maakte daarbij gebruik van een mystery shopper.
Iemand deed zich voor als potentiële klant en nam telefonisch contact op om te inventariseren hoe accountantskantoren omgaan met een potentiële klant. De kantoren zijn op basis van twintig punten beoordeeld, zoals hoe vaak er doorverbonden wordt, of de juiste vragen gesteld worden en welke diensten worden aangeboden.
Nauwelijks offertes ontvangen
Accountantskantoren benutten hun commerciële kansen volgens AFAS verre van optimaal. Degene aan de telefoon wist vaak niet goed wat voor producten of diensten hij of zij kon aanbieden. Hoewel de accountants redelijk goed luisteren naar de klant (cijfer 7,3), krijgen zij voor het vermogen om verkoopkansen te signaleren en daar iets mee te doen gemiddeld een 6,7. In de helft van de gevallen ging de contactpersoon van het accountantskantoor niet in op een concrete verkoopkans, terwijl slechts een enkeling bij vragen naar de kosten een offerte op maat stuurde.
Uit de steekproef blijkt dat de accountants in bijna alle gevallen (90 procent) wel vroegen naar de huidige situatie van de potentiële klant. Verder informeerden ze vooral naar de boekhouding (94 procent). Ze vergaten doorgaans echter te vragen naar de financiële situatie (17 procent) en de ICT-huishouding (17 procent).
Gemiste kans
De uitkomsten van het onderzoek verbazen Mohamed Amri, manager Productmanagement bij AFAS Software: "Ik had gedacht dat de branche verder zou zijn in het zien van en handelen naar commerciële mogelijkheden. Accountants moeten blijkbaar nog steeds wennen aan de veranderende markt. Dat een groot deel van de ondervraagden niet in staat is om een gedegen beeld te schetsen van de eigen dienstverlening en unique buying points, baart me wel zorgen. Dat is echt een gemiste kans. Consumenten zijn veel kritischer en veeleisender geworden, die haken op die manier meteen af."
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/gebouwen-bouw-huizen-bedrijven/kantoorgebouw3_440x300.jpg)
De 'visitekaartjes' van de top 30 accountantskantoren
In de nieuwe Trends in Accountancy staat, zoals gebruikelijk, een top 30 van de grootste accountantskantoren in Nederland. Wat zijn de overeenkomsten en vooral de...
'Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing'
Zakelijke dienstverleners die meer tijd en geld aan business development en marketing spenderen, presteren beter dan hun branchegenoten. Deze koplopers zijn effectiever...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/innovatie/lampje_440x300.jpg)
PwC benoemt creatief directeur
PwC heeft ervaren reclamemaker Rodger Beekman aangetrokken. Hij gaat als creative director het Experience Center van PwC “voorzien van innovatieve, creatieve en...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/ict-technologie-cybersecurity-toekomst/social_media_440x300.jpg)
Meeste mkb-kantoren hebben geen social mediastrategie
De meeste mkb-accountants maken nog geen gebruik van social media. De interesse is er, maar het ontbreekt aan een duidelijke strategie. Dat blijkt uit onderzoek...
Geen reclameborden meer langs het veld
Waar het ooit begon met een Speurder, zoals je die soms nog achterop de krant tegenkomt, zijn accountantsorganisaties na het breken van de ban in 1987 stevig aan...