Nieuws

Tuchtrechter voelt Hema-notaris aan de tand

De lang verwachte tuchtzaak van de notarisorganisatie KNB tegen een van de zogenaamde Hema-notarissen is gestart. Het proefproces moet uitwijzen of het Hema-notariaat door de beroepsbeugel kan.

Begin september stond de notaris Frank Sterel voor de tuchtrechter van het notariaat. Het was de eerste zitting van het proefproces dat de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) tegen hem heeft aangespannen.  

Sterel is een van de ongeveer 25 notarissen die vorig jaar hun medewerking verleenden aan de notarisservice die de Hema startte. De KNB kondigde niet veel later de gang naar de tuchtrechter aan. Het proces is nu gestart, bijna een jaar later.

Onlangs meldde het tijdschrift Advocatie dat de zogenaamde Hema-notarissen hun diensten hebben ondergebracht in zogenaamde B-labels, zoals 123Notaris, Aktie Notaris en Notaris.com. Achter deze labels gaan gereputeerde kantoren schuil, zoals Damsté advocaten notarissen, TeekensKarstens en Van Putten Van Apeldoorn.

De voorzitter van de Kamer van Toezicht van het notariaat heeft bij aanvang van de zitting verklaard dat het niet om een doorsnee zitting ging, maar om het verkrijgen van duidelijkheid over de toelaatbaarheid van de notarisservice van de Hema. Het doel is niet, zo vervolgde de voorzitter, om notaris Sterel te straffen. Sterel fungeert als proefprocespersoon tegen wie geen klacht is ingediend.

Het inhoudelijke bezwaar tegen het Hema-notariaat is dat de aangesloten notarissen geen regie hebben in de aanvangsfase van het proces. De Hema heeft zelf geen notarissen in dienst, maar neemt de dienstverlening af bij een aantal notarissen. Die komen pas in beeld bij het passeren van de akte. Er is geen zorg, sturing en begeleiding van de klant door de notaris. "Dat is in strijd met de zorgplicht van de notaris," aldus de advocaat van de KNB.

Via zijn advocaat verdedigde notaris Sterel zich. Het Hema-notariaat voorziet in een maatschappelijke behoefte, aldus de advocaat van de KNB. "Er worden mensen bediend die anders niet geholpen zouden worden door de notaris.

Hij legde uit dat er bij de notarisservice van de Hema drie contactmomenten zijn tussen klant en notaris. Daarbij is ook een telefonisch contact tussen de notaris zelf en de klant. De akte wordt getekend bij de notaris op kantoor. Sterel is ervan overtuigd dat eventuele omissies in het traject naar voren zullen komen.

Op 2 oktober 2014 doet de tuchtrechter uitspraak. 

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.