Nieuws

Personeel volgende knelpunt accountancy

Na de ICT is nu het personeel in de accountancy aan de beurt om te innoveren. Er staat een braindrain voor de deur en de ontwikkeling van nieuw talent verloopt moeizaam.

Dat schrijft de Rabobank in een vandaag gepubliceerde sectoranalyse over de accountancy. Accountantskantoren staan voor de uitdaging om vergaand te investeren in personeel. De eisen aan medewerkers zijn hoger, flexibilsering van werken neemt toe, evenals uitstroom door vergrijzing.

Vooral kleinere kantoren worstelen met de personele kwaliteit die hiervoor nodig is. Velen hebben advies als nieuwe dienstverlening ingevoerd en ze hebben fors geïnvesteerd in ICT. Medewerkers moeten nieuwe vaardigheden ontwikkelen om de systemen en de dienstverlening te beheersen.

"Dat vereist een investering in de medewerkers. Want advies vraagt om andere competenties en vaardigheden dan data- en procesanalyse", aldus de Rabobank. "Tegelijkertijd worden ook de kwaliteitseisen aangescherpt en neemt de vraag naar accountants toe. Dit vraagt om een sterke focus op strategie en personeel."

Nieuwe vaardigheden die worden vereist, zoals een sterk ontwikkeld analytisch vermogen, proactieve houding, het vertalen van financiële business in business van de ondernemer, worden in veel branches gevraagd. Die zijn vaak aantrekkelijker dan de accountancy, signaleert de bank.

De Rabobank  ziet deze ontwikkeling als een bedreiging voor de accountancy. Veel partners stromen de komende jaren uit en willen de goodwill betaald krijgen, die is vaak hun pensioen. Hun bereidheid om te investeren in kennis en ontwikkeling is dan ook beperkt, waardoor jonge professionals bij voorbaat geremd voelen in hun ontwikkeling. Tegelijkertijd wordt er ook buiten de accountancy flink getrokken aan talent.

Daar komt bij dat de werkomstandigheden in de accountancy problematisch zijn. "Het vooruitzicht om bijvoorbeeld tachtig uur per week te werken een leven lang vast te zitten aan een kantoor is geen perspectief dat jonge, ambitieuze mensen trekt", schrijft de Rabobank. Een betere balans tussen werk en privé is dan ook aan te bevelen, aldus de bank.

Flexibilisering die gaande is op de arbeidsmarkt kan verlichting brengen. Ook in de accountancy neemt het aantal zzp'ers toe. Werken met een flexibele schil is relatief goedkoop, het is handig om er mee in te spelen op specifieke klantvragen en piekbelasting is er goed mee te organiseren. Ook de automatisering biedt verlichting, want daardoor is minder personeel nodig.

Toch staan veel kantoren voor strategische keuzen, aldus de Rabobank. Kantoren die goedkope dienstverlening willen bieden, hebben baat bij een hoge mate van automatisering. Een focus op hoogwaardige dienstverlening vraagt juist om goed ontwikkelde medewerkers. Daarnaast kunnen kantoren kiezen voor specialisatie en samenwerking, waardoor een deel van de personele lasten gedeeld kunnen worden met partnerorganisaties.

Ook moeten kantoren nagaan of het partnermodel nog past bij de toekomstige rol van het kantoor. Een partnermodel heeft hoge drempels voor toetreding, winstuitkeringen staan onder druk van de personeelsinvesteringen en er kunnen belangenconflicten ontstaan tussen jonge en oudere partners. "Vasthouden aan oude zekerheden biedt in deze tijd geen oplossing meer."

De Rabobank adviseert accountantskantoren om een duidelijke strategische keuze te maken en niet op verschillende paarden tegelijk te speculeren.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.