Naam Andersen is terug in de markt
Het WTAS Global netwerk, met haar Nederlandse partner Taxperience, blaast de naam Andersen nieuw leven in en gaat wereldwijd de naam Andersen Tax voeren.
Het hanteren van de merknaam Andersen Tax is volgens het Amerikaanse WTAS Global meer dan alleen een naamsverandering. "De in het netwerk aanwezige bedrijfsfilosofie en ambitie van Andersen komen hiermee duidelijk en meer herkenbaar terug", aldus een persverklaring.
De manier van klanten ondersteunen en de werkwijze van WTAS Global, dat vanuit 26 internationale vestigingen werkt met meer dan 900 professionals, kent volgens de firma veel gelijkenis met wat men van de fiscalisten van Andersen gewend was. Een groot deel van de WTAS Global-partners heeft een Andersen achtergrond. Toen de mogelijkheid zich voordeed deze nog altijd wereldwijd bekende naam te kunnen gaan gebruiken, "aarzelde men geen moment".
WTAS Global heeft wel het zekere voor het onzekere genomen en onderzocht of de Enronaffaire, die begin deze eeuw de ondergang van Andersen betekende, nog een rol zou spelen. De onderzoeksresultaten waren echter "uiterst positief", volgens de firma. 45 procent van de respondenten in Europa en Azië gaven aan interesse te hebben in een bedrijf dat wereldwijd belastingadviezen kan verzorgen en implementeren. Toen de naam Andersen daar aan werd toegevoegd steeg dit zelfs naar 66 procent.
Het percentage ondervraagden dat negatief reageerde, daalde van 32 naar 18 procent bij het horen van de naam Andersen. "Uiteindelijk is Andersen nog steeds een naam met veel waarde", concludeert Ruben van Aarle, partner bij Taxperience en betrokken bij de uitbouw van Andersen Global.
Van Aarle verwacht dat de merknaam Andersen Tax als een vliegwiel gaat werken bij het uitbreiden van het netwerk, het aantrekken van mensen en daarmee het uitwisselen en delen van kennis over de grens. "Serving clients is the most important thing we do, was de slogan van Andersen en we zullen die in ons netwerk blijven gebruiken", aldus Van Aarle.
De ambitie van Andersen Global is uit te groeien tot één wereldwijde Tax Only Firm. Op dit moment heeft het netwerk al vestigingen in de Verenigde Staten, Nederland, Italië, Frankrijk, Zwitserland en Rusland. Het ligt in de lijn der verwachting dat meer kantoren in belangrijke Europese landen zullen worden toegevoegd.
Door gebruik te gaan maken van de household name Andersen weet iedereen volgen Van Aarle meteen waar het netwerk voor staat: "Klanten voorop, kwaliteit, onafhankelijkheid, objectiviteit en stewardship. Deze begrippen vormen bij Taxperience ook al tien jaar de drijvende kracht."
Het Nederlandse Taxperience, al bijna tien jaar een middelgroot belastingadvieskantoor met 36 professionals, zal op termijn ook zijn naam wijzigen in Andersen Tax.
Gerelateerd
Ex-cfo Enron: 'Onze methoden nog steeds gangbaar'
Er zijn nog altijd bedrijven die in hun jaarverslaggeving de mazen van de wet opzoeken, zegt Andrew Fastow. De voormalig cfo van Enron denkt daarbij met name aan...
PwC na 14 jaar klaar met Europese afwikkeling Enron-fraude
PwC heeft aangekondigd dat het na 14 jaar eindelijk klaar is met de afwikkeling van het Enron-faillissement in Europa.
Anders dan anderen
Sinds vorig jaar is de besmette naam Andersen weer terug in de markt. Arthur Andersen werd door het Enronschandaal synoniem voor 'accountancy zoals het niet moet'....
'Andersen heeft sterkere naam dan KPMG'
Twaalf jaar na de implosie van Arthur Andersen keert het merk terug, ook in Nederland. Het bureau Taxperience hoopt mee te liften op de naam en faam. Maar accountancy...
Waaraan ging Arthur Andersen ten onder?
Kent u ze nog? Arthur Andersen heeft nog steeds een website, waarop u van harte welkom wordt geheten. Maar heel veel meer is het van het trotse kantoor niet over.