Nieuws

Oud-bankier start meldpunt over financiële wereld

Ondernemers en particulieren kunnen klachten over hun bank of verzekeraar voortaan kwijt bij het nieuwe meldpunt Mores. Ook klokkenluiders in de financiële wereld kunnen wantoestanden binnen hun organisatie daar melden.

De vroegere Rabobankdirecteur Bart Jan Krouwel heeft het meldpunt opgericht, omdat "zes jaar na het uitbreken van de kredietcrisis de stroom verhalen en signalen over onethisch gedrag in de financiële sector onverminderd aanhoudt".

Krouwel was in 1980 medeoprichter van de ideële Triodos Bank en werkte van 1996 tot 2009 voor de Rabobank, laatstelijk als directeur Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Hij vindt het "heel merkwaardig dat overheid noch bedrijfsleven zelf initiatieven heeft genomen op dit terrein". Dat de bankwereld werkt aan eigen tuchtrecht ziet hij als "de slager die zelf zijn vlees keurt".

Mores streeft naar een mentaliteitsverandering in de bancaire en aanverwante wereld. Er zijn diverse 'hoogwaardige professionals' bij het initiatief betrokken, onder wie een vroegere officier van justitie, een journalist en communicatiedeskundige, een voormalige politiekorpschef, een directeur van een semi-overheidsorganisatie die zich bezighoudt met bestrijding van financieel-economische criminaliteit en een voormalige compliance officer uit de bankwereld.

Bij bestaande klachtinstituten zoals het Kifid duurt het volgens Mores "eindeloos lang" voor een besluit of uitspraak volgt, als dat al gebeurt. Bij Mores krijgen melders meteen een eerste reactie. Vervolgens beoordeelt een commissie van deskundigen binnen enkele weken of de klacht gegrond is.

Bij onethisch, immoreel of maatschappelijk onverantwoord gedrag spreekt Mores de desbetreffende bank, verzekeraar, accountant, notaris, deurwaarder of advocaat aan. Als dat niet het gewenste effect heeft, licht Mores de media en de politiek in.

Individuele gedupeerden van financiële instellingen kunnen hulp en ondersteuning krijgen bij hun pogingen om tot een vergelijk te komen met de bank of verzekeraar.

Uit onderzoek van Mores onder 1.000 Nederlanders zou blijken dat 34 procent wel eens een probleem heeft gehad met zijn bank. 86 procent vindt dat banken en verzekeraars misbruik maken van hun machtspositie, en 96 procent is van mening dat banken alleen hun eigen belang voor ogen hebben. Van de ondervraagden vindt 79 procent het een goede zaak als er een onafhankelijk meldpunt komt.

De stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Apeldoorn zorgt tot 1 januari 2015 voor ondersteuning en financiering van het meldpunt. Daarna moet Mores op eigen benen kunnen staan via donateurs en fondsenwerving. De Fraudehelpdesk is een onderdeel van deze stichting.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.