Nieuws

Klachtencommissie: communicatie blijft belangrijk aspect in dienstverlening accountant

Communicatie blijft een belangrijk aspect in de dienstverlening van de accountant, of het nu gaat om communicatie bij aanvang, tijdens, of zelfs na beëindiging van de relatie.

Dat is een belangrijke conclusie uit het vijfde jaarverslag van de Klachtencommissie NBA.

Met duidelijke, heldere en professionele communicatie kan een belangrijk deel van de klachten worden voorkomen, concludeert de Klachtencommissie. Het blijft daarbij van belang na te gaan in hoeverre de cliënt wellicht een kennisachterstand heeft en de communicatie hierop aan te passen.

Aantal klachten

In 2013 zijn er 89 klachten ingediend, waarvan 67 tegen accountants. In 28 klachten heeft de Klachtencommissie een beslissing genomen en in 12 gevallen zijn partijen na indiening van de klacht (alsnog) tot overeenstemming gekomen.

Statistieken

In het verslag is ook een vergelijking opgenomen van de cijfers vanaf het bestaan van de Klachtencommissie. Het aantal beslissingen dat de commissie per jaar heeft genomen is gestegen.

Van de in de afgelopen jaren genomen beslissingen is bijna 11% een gegrondverklaring van de gehele klacht en bijna 52% een ongegrondverklaring. In 33% van de beslissingen werd de klacht deels gegrond/deels ongegrond verklaard. Het resterende percentage betrof een beslissing die neerkomt op een niet-ontvankelijkverklaring.

Het aantal klachten waarin geen beslissing is genomen omdat partijen overeenstemming hebben bereikt ligt jaarlijks rond de 10%. Het derde verslagjaar vertoont een onverklaarbare uitschieter naar beneden.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.