Klachtencommissie: communicatie blijft belangrijk aspect in dienstverlening accountant
Communicatie blijft een belangrijk aspect in de dienstverlening van de accountant, of het nu gaat om communicatie bij aanvang, tijdens, of zelfs na beëindiging van de relatie.
Dat is een belangrijke conclusie uit het vijfde jaarverslag van de Klachtencommissie NBA.
Met duidelijke, heldere en professionele communicatie kan een belangrijk deel van de klachten worden voorkomen, concludeert de Klachtencommissie. Het blijft daarbij van belang na te gaan in hoeverre de cliënt wellicht een kennisachterstand heeft en de communicatie hierop aan te passen.
Aantal klachten
In 2013 zijn er 89 klachten ingediend, waarvan 67 tegen accountants. In 28 klachten heeft de Klachtencommissie een beslissing genomen en in 12 gevallen zijn partijen na indiening van de klacht (alsnog) tot overeenstemming gekomen.
Statistieken
In het verslag is ook een vergelijking opgenomen van de cijfers vanaf het bestaan van de Klachtencommissie. Het aantal beslissingen dat de commissie per jaar heeft genomen is gestegen.
Van de in de afgelopen jaren genomen beslissingen is bijna 11% een gegrondverklaring van de gehele klacht en bijna 52% een ongegrondverklaring. In 33% van de beslissingen werd de klacht deels gegrond/deels ongegrond verklaard. Het resterende percentage betrof een beslissing die neerkomt op een niet-ontvankelijkverklaring.
Het aantal klachten waarin geen beslissing is genomen omdat partijen overeenstemming hebben bereikt ligt jaarlijks rond de 10%. Het derde verslagjaar vertoont een onverklaarbare uitschieter naar beneden.
- Jaarverslag 2013 en oudere verslagen (NBA-site)
Gerelateerd

'Als in de eis een euroteken staat, moet je bij ons zijn'
Na acht jaar neemt rechter Hans Vetter afscheid als voorzitter van de Raad voor Geschillen. Wat heeft die periode hem geleerd? "Als partijen elkaar de hand reiken,...
De maat genomen
Wie niet tevreden is met het werk van een accountant, de wijze van behandelen of de hoogte van de declaratie, kan een klacht of geschil voorleggen aan één of meer...

Klachtencommissie NBA publiceert jaaroverzicht 2021
De Klachtencommissie NBA heeft het afgelopen jaar 201 dossiers afgewikkeld. Van de 56 klachtprocedures heeft de commissie er uiteindelijk 24 in behandeling genomen,...
'Het ergste is als de accountant niet integer is geweest'
Dirk van der Bij is sinds medio 2021 voorzitter van de Klachtencommissie van de NBA. Hij volgde Ebo Roek op, die acht jaar lang voorzitter van de commissie was....

NBA Klachtencommissie: 'Zacht op de relatie, maar hard op de inhoud'
Na acht jaar nam Ebo Roek, verbonden aan De Jong & Laan, afscheid als voorzitter van de Klachtencommissie. Dirk van der Bij, auditor bij Miedema Accountants & Adviseurs,...