Nieuws

Accountantskantoor wil taboe op persoonlijke ruzies in bedrijven doorbreken

Na hulp bij bedrijfsoverdracht biedt het accountantskantoor JonkerFieret nu ook hulp als bedrijven of aandeelhouders onderling slaags raken. Hiervoor is het merk Fusies en Ruzies gelanceerd.

Het taboe op persoonlijke ruzies in de zakelijke omgeving moet worden doorbroken, vindt initiatiefnemer Ad Jonker.

"Een vuistregel is dat zeven van de tien fusies en overnames niet succesvol zijn. Twee zijn acceptabel en één is top", vertelt Ad Jonker RA, die zich bezighoudt met bedrijfsoverdracht en conflictbemiddeling bij JonkerFieret. "Bij die zeven mislukkingen zie je regelmatig onenigheid ontstaan tussen de belanghebbenden. Vaak doordat er geen goede zakelijke afspraken zijn gemaakt."

"We zien dat zakelijke ruzies vaak escaleren. Dat is schadelijk voor de continuïteit van de onderneming en de onderlinge verhoudingen binnen bedrijven. Terwijl wij juist willen helpen om die continuïteit te waarborgen. Daarom gaan we nu ook helpen om deze conflicten tot een goed einde te brengen."

Al langer bood JonkerFieret conflictbemiddeling aan, maar nooit was het een speerpunt. Het kantoor gaat er nu meer werk van maken omdat er zo vaak conflicten worden gesignaleerd bij bedrijven.

"We hebben begeleiding van fusies, bedrijfsoverdrachten en ontvlechtingen ondergebracht in een afzonderlijk label onder de naam Esquiron", legt Jonker uit, die ook voor de rechtbank van Arnhem optreedt als mediator. "We hebben dit losgekoppeld van de accountancypraktijk vanwege aansprakelijkheid en marktpositionering. De belangen van accountancy en de overige diensten horen elkaar niet te raken."

"Conflictbemiddeling is geen werk van accountants", stelt Jonker. "Al spelen cijfers een rol in het conflict, de oplossing draait om mensen. Daar gaat het om andere zaken dan om cijfers alleen. Toch mag je van een accountantskantoor verwachten dat ze antwoord heeft op dit soort problemen bij klanten."

Storm loopt het nog niet bij de ruziebemiddeling. Dat is ook niet vreemd, zegt Jonker. "Mensen schamen zich om hulp in te roepen bij een conflict, ook bij een zakelijke ruzie. Vooral in familiebedrijven ligt dit gevoelig."

"Wat er gebeurt is dat mensen beginnen met een samenwerking zonder goede afspraken te maken. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag zonder businessplan. Verwachtingen worden niet goed afgestemd. Dit is een bron van misverstanden en teleurstelling. Het is dan een kleine stap naar verwijten."

"Eerst proberen ze nog vaak om de conflicten zelf op te lossen. Komt de continuïteit van de organisatie in het geding, dan kunnen de ruziënde partijen dit niet meer alleen oplossen, daarvoor is te veel gebeurd. Maar het kan wel opgelost worden. Dat kost tijd, aandacht en ook de juiste aanpak, en dit is precies wat wij bieden."

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.