Nieuws

Vergelijkingssite klanttevredenheid accountantskantoren

De vergelijkingssite Whitfieldd gaat online reacties over de kwaliteit van accountants- en administratiekantoren bundelen. Ieder kantoor krijgt op den duur een ranking die de klanttevredenheid uitdrukt.

Op de dag waarop Whitfieldd zichzelf presenteerde als vergelijkingssite voor accountants- en administratiekantoren, waren er ongeveer vierhonderd klantreacties te lezen. De ranking van beste kantoren werd aangevoerd door Bos & Partners met het rapportcijfer 9,8.

Anoniem

De lijst van slechtst bevonden kantoren werd aangevoerd door GIBO (1,2), gevolgd door Jan Accountants (2,1). In alle drie de gevallen was de score gebaseerd op slechts één afzender per genoemd kantoor. De negatieve feedback was anoniem.

Directeur Donokarijo vertelt dat Whitfieldd nog in het beginstadium verkeert. "Anoniem reageren is niet de bedoeling, maar we kunnen mensen niet dwingen om hun reviews te ondertekenen."

De naam Whitfieldd is gekozen vanwege de internationale uitstraling. "Met de ambitie in het achterhoofd dat we dit ook internationaal willen uitrollen. De dubbele d op het einde is een haakje, dat onthoud je."

Verificatietool

"Het is de bedoeling dat er op termijn een getrouw beeld per kantoor ontstaat op basis van klantbeoordelingen. Zie het als een soort assessment in de sector. Je ziet dat dit werkt in de hotelbranche. Het zijn nu nog de early adopters die reageren, zij vinden dit een leuk initiatief."

"Ik denk dat alle kantoren graag hoog scoren", zegt Donokarijo. "Waarbij het niet de bedoeling is dat ze daarbij helpen door zelf anonieme beoordelingen te plaatsen. Daarvoor hebben wij een verificatietool. We beschikken over alle e-mailadressen die klanten gebruiken."

Prikkel

Donokarijo hoopt dat Whitfieldd een toonaangevend platform wordt voor de kwalitatieve zichtbaarheid van accountants- en administratiekantoren. Volgens de directeur hebben zich tien tot twintig kantoren gemeld voor het inwinnen van informatie over de diensten die de site levert aan de kantoren.

De omzet komt uit abonnementen en advertenties die kantoren helpen om zich te profileren, bijvoorbeeld door gerichte feedback of aanbiedingen richting klanten. Kantoren die geen dienstverlening afnemen, kunnen overigens wel worden beoordeeld. "Wat wij inbrengen is kennis van internetmarketing. Dan gaat het om zichtbaarheid en topposities creëren voor kantoren."

"Deze website is niet bedoeld voor het afzetten tegen de accountants- of administratiekantoren. Dit is bedoeld om de kwaliteit van dienstverlening zichtbaar te maken. Daar gaat een prikkel tot verbetering van uit. Het is dan ook belangrijk dat accountants- en administratiekantoren hun klanten vragen om reviews af te geven op Whitfieldd."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.