Vergelijkingssite klanttevredenheid accountantskantoren
De vergelijkingssite Whitfieldd gaat online reacties over de kwaliteit van accountants- en administratiekantoren bundelen. Ieder kantoor krijgt op den duur een ranking die de klanttevredenheid uitdrukt.
Op de dag waarop Whitfieldd zichzelf presenteerde als vergelijkingssite voor accountants- en administratiekantoren, waren er ongeveer vierhonderd klantreacties te lezen. De ranking van beste kantoren werd aangevoerd door Bos & Partners met het rapportcijfer 9,8.
Anoniem
De lijst van slechtst bevonden kantoren werd aangevoerd door GIBO (1,2), gevolgd door Jan Accountants (2,1). In alle drie de gevallen was de score gebaseerd op slechts één afzender per genoemd kantoor. De negatieve feedback was anoniem.
Directeur Donokarijo vertelt dat Whitfieldd nog in het beginstadium verkeert. "Anoniem reageren is niet de bedoeling, maar we kunnen mensen niet dwingen om hun reviews te ondertekenen."
De naam Whitfieldd is gekozen vanwege de internationale uitstraling. "Met de ambitie in het achterhoofd dat we dit ook internationaal willen uitrollen. De dubbele d op het einde is een haakje, dat onthoud je."
Verificatietool
"Het is de bedoeling dat er op termijn een getrouw beeld per kantoor ontstaat op basis van klantbeoordelingen. Zie het als een soort assessment in de sector. Je ziet dat dit werkt in de hotelbranche. Het zijn nu nog de early adopters die reageren, zij vinden dit een leuk initiatief."
"Ik denk dat alle kantoren graag hoog scoren", zegt Donokarijo. "Waarbij het niet de bedoeling is dat ze daarbij helpen door zelf anonieme beoordelingen te plaatsen. Daarvoor hebben wij een verificatietool. We beschikken over alle e-mailadressen die klanten gebruiken."
Prikkel
Donokarijo hoopt dat Whitfieldd een toonaangevend platform wordt voor de kwalitatieve zichtbaarheid van accountants- en administratiekantoren. Volgens de directeur hebben zich tien tot twintig kantoren gemeld voor het inwinnen van informatie over de diensten die de site levert aan de kantoren.
De omzet komt uit abonnementen en advertenties die kantoren helpen om zich te profileren, bijvoorbeeld door gerichte feedback of aanbiedingen richting klanten. Kantoren die geen dienstverlening afnemen, kunnen overigens wel worden beoordeeld. "Wat wij inbrengen is kennis van internetmarketing. Dan gaat het om zichtbaarheid en topposities creëren voor kantoren."
"Deze website is niet bedoeld voor het afzetten tegen de accountants- of administratiekantoren. Dit is bedoeld om de kwaliteit van dienstverlening zichtbaar te maken. Daar gaat een prikkel tot verbetering van uit. Het is dan ook belangrijk dat accountants- en administratiekantoren hun klanten vragen om reviews af te geven op Whitfieldd."
Gerelateerd

De 'visitekaartjes' van de top 30 accountantskantoren
In de nieuwe Trends in Accountancy staat, zoals gebruikelijk, een top 30 van de grootste accountantskantoren in Nederland. Wat zijn de overeenkomsten en vooral de...
'Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing'
Zakelijke dienstverleners die meer tijd en geld aan business development en marketing spenderen, presteren beter dan hun branchegenoten. Deze koplopers zijn effectiever...

PwC benoemt creatief directeur
PwC heeft ervaren reclamemaker Rodger Beekman aangetrokken. Hij gaat als creative director het Experience Center van PwC “voorzien van innovatieve, creatieve en...

Meeste mkb-kantoren hebben geen social mediastrategie
De meeste mkb-accountants maken nog geen gebruik van social media. De interesse is er, maar het ontbreekt aan een duidelijke strategie. Dat blijkt uit onderzoek...
Geen reclameborden meer langs het veld
Waar het ooit begon met een Speurder, zoals je die soms nog achterop de krant tegenkomt, zijn accountantsorganisaties na het breken van de ban in 1987 stevig aan...