Nieuws

Accountant moet kennis crowdfunding bijspijkeren

Accountants hebben nog een grote kennisachterstand rond crowdfunding, constateren experts. Een gemiste kans, want de accountant is hierin adviseur bij uitstek.

Uit het artikel 'Online collectebus is knuffelgehalte voorbij' in Accountant van januari/februari blijkt dat nog maar weinig accountants hun rol bij crowdfunding oppakken. 

Martijn van Schelven, mede-oprichter van Geldvoorelkaar.nl, het grootste crowdfunding platform van Nederland, is crowdfunding het stadium van 'creatievelingen en kinderschoenen' wel voorbij. Hij roept accountants op om het als een serieus alternatief te zien. 

Tot nu toe blijft crowdfunding voor de accountant een vreemde eend in de bijt, constateert Jan Rijken, vestigingsdirecteur bij Meeuwsen Ten Hoopen Accountants: "Ik weet dat een aantal collega's bij ons op kantoor er mee bezig is , maar voor de rest hoor ik er concullega's niet over. Dat zegt op zich wel wat..." 

Gijsbert Koren van Douw & Koren, een bureau dat ondernemers helpt bij crowdfunding, is het met Rijken eens. "Accountants kunnen de begeleiding van de ondernemer oppakken, maar in de praktijk zie ik dat nog weinig accountants doen. Terwijl zij juist dé partij zijn om samen een heldere propositie mee te maken." 

Rijken vindt dat accountants hun kennis op dit gebied in elk geval moeten bijspijkeren: "Het staat niet sterk als een klant met een vraag over crowdfunding naar je toe komt en jij er eigenlijk geen kaas van hebt gegeten. Je moet weten wat het inhoudt, wat je ermee kunt en of dit past bij de desbetreffende relatie." 

Uit een rondgang van Koren bij intermediairs voor crowdfunding blijkt dat de bemoeienis van accountants erg gewenst is. "Sommige platforms eisen expliciet een actieve rol van een accountant als adviseur van de aanvrager." 

Crowdfunding ontwikkelt zich tot een volwaardig alternatief voor kredieten van de bank, die steeds lastiger te krijgen zijn. Dat blijkt uit een adviesrapport dat het ministerie van Economische Zaken heeft laten opstellen. 

Sinds de eerste vijf Nederlandse ondernemers in 2010 in totaal 50.000 euro ophaalden, groeit crowdfunding explosief. In 2012 investeerden burgers en beleggers 11 miljoen euro in bedrijven. Voor de eerste helft van 2013 ligt het bedrag op 11 miljoen euro, evenveel als heel 2012. Analisten voorspellen dat het mkb in 2015 een totaalbedrag van 255 miljoen euro uit de crowd ophaalt. 

In het artikel ook 10 tips voor een goed crowdfundingplan.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.