Nieuws

'Amsterdam loopt vast'

Infrastructuur is het grootste obstakel voor het verbeteren van de internationale concurrentiepositie van Amsterdam.

Dat blijkt uit een vergelijking tussen 31 wereldsteden die adviesbureau PwC heeft opgesteld. In de studie ('Amsterdam - A City of Opportunity') komt Amsterdam uit op een vierde plaats, na Londen, New York en Singapore. De Nederlandse hoofdstad presteert met name goed wat betreft gezondheidszorg, leefomgeving, (lage) criminaliteit, technologie en opleidingsniveau. Op transport en infrastructuur scoort Amsterdam echter slechts een zestiende plaats.

Mobiliteit en connectiviteit zijn drijfveren voor groei en juist daarop dreigt Amsterdam slachtoffer te worden van haar eigen succes, zo meldt PwC. Onderzoeker Egon de Haas: "Amsterdam loopt letterlijk vast. Er zijn geen grootse plannen voor uitbreiding van het openbaar vervoernetwerk. Ook betalen reizigers relatief veel voor het openbaarvervoer. De toegang tot de stad zou kunnen verbeteren door het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. De reikwijdte van de I amsterdam City Card zou uitgebreid kunnen worden naar de metropoolregio."

Aanpassingsvermogen

Het rapport geeft op basis van 59 indicatoren een concreet beeld over de concurrentiepositie van Amsterdam op het gebied van aanpassingsvermogen, kwaliteit van leven en economie. De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan neemt het rapport vanmiddag in ontvangst.

Amsterdam is volgens de onderzoekers een internationaal knooppunt van kennis, (digitale) netwerken, culturen en ideeën. De stad is ook letterlijk een internationaal knooppunt door de positie van Schiphol en doordat ze op een van 's werelds grootste internetkruispunten ligt. Amsterdam scoort dan ook goed op technologische infrastructuur (tweede), attractiviteit en toegankelijkheid (derde) en intellectueel kapitaal en innovatiekracht (vijfde). Deze indicatoren bepalen ook of een stad zich snel kan aanpassen aan veranderingen en zo andere steden een stapje voor kan blijven.

Universiteiten

Vooral het relatief aantal hoogopgeleiden legt de stad geen windeieren, zegt De Haas. "Doordat kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven de krachten bundelen, wordt hun kennis ook steeds vaker omgezet in innovatieve oplossingen voor burgers, bedrijven en overheden. Die samenwerking kan overigens nog wel beter, bijvoorbeeld op het snijvlak van technologie en mobiliteit. Zo loopt de stad achter op het gebied van slimme mobiliteitsoplossingen. Verder staan Amsterdamse universiteiten relatief laag op de internationale ranglijsten."

Bezoekers

Ook qua attractiviteit valt er nog winst te behalen. "De stad loopt tegen zijn eigen grenzen aan", aldus De Haas. "De attentie moet uitgaan naar de manier waarop de stad het groeiend aantal bezoekers in de toekomst wil accommoderen en faciliteren. Wij pleiten bijvoorbeeld voor betere spreiding doormiddel van regionale gebiedsontwikkeling en promotie van het regionale culturele aanbod binnen de metropoolregio Amsterdam."

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.