Nieuws

Accountant moet oordelen over behartiging klantenbelang

'We zijn er nog niet, maar we zijn op weg', aldus NVB-voorzitter Chris Buijink tijdens het mini-seminar over toekomstgericht bankieren, dat de NBA en de bankensector vandaag samen organiseerden.

Directe aanleiding: de presentatie door de NBA van een publieke
management letter (PML) over de banken. De NVB-voorman beschouwt de PML als
een stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg. "Jezelf vernieuwen als
dienstverlener kan alleen als belanghebbenden meedenken en meepraten". De NVB is dus blij met de publicatie over de sector.

NBA-voorzitter Huub Wieleman feliciteerde de NVB met het 25-jarig bestaan. "Als NBA zijn we pas twee jaar oud". Accountant en bankier hebben beide te maken met veel kritiek en verlies aan vertrouwen. Maar de banken zijn al enkele stappen verder, met hun beroepseed en intern toezicht. Het tuchtrecht voor bankiers is nog in de maak, maar moet vanaf april 2015 gaan functioneren.

Beroepseed

De NVB heeft recent een maatschappelijk statuut, gedragsregels en een vernieuwde Code Baken gepresenteerd. De focus ligt daarin op cultuur en gedrag, aldus Buijink. Wat nodig is is een "verbond van teamgenoten, die zich bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid". De beroepseed kan daarbij helpen en moet dus voor alle bankmedewerkers gelden, stelt Buijink. De eerste editie van de bankencode heeft vooral geresulteerd in regelgeving "en die is doorgevoerd".

Inmiddels bankieren elf miljoen Nederlanders online. Dat maakt veel lokale bankkantoren overbodig. De sector zoekt naar passende oplossingen om pinautomaten te blijven aanbieden, bijvoorbeeld binnen de plaatselijke supermarkt: "naar de Spar om geld te halen". Persoonlijk contact bepaalt tegelijk voor een belangrijk deel het imago van de bank. "We moeten niet alleen via Skype met elkaar praten", vond Buijink.  

Klantbelang

Frans van der Wel, voorzitter van de NBA Signaleringsraad, benadrukte dat verandering binnen de banken van hoog tot laag tot stand moet worden gebracht. Eén van de aanbevelingen in de PML is dat de accountant de wijze waarop de bank het klantbelang behartigt evalueert en hierover rapporteert in de management letter. "De accountant is grootgebracht als financial auditor, maar we moeten verder kijken dan alleen de kille harde cijfers".

Nic van der Ende, coördinator accountancy bij DNB, pleit voor het vaker organiseren van het tripartiete overleg tussen bank, accountant en DNB: "Zoek de juiste vorm en timing voor overleg op meerdere niveaus".

Geen verrassingen

Moet de accountant in zijn verklaring ook iets zeggen over fraude of continuïteit? Fraude blijft lastig, meent Van der Wel, want "die wordt toch opgezet om niet ontdekt te worden".

Meer informatie presenteren over de zogenoemde key audit matters is een goede stap. Dat maakt dat bestuurders zelf eerder zaken naar buiten zullen brengen. Dat hoopt Van der Ende ook: "Banken en toezichthouders zijn wars van verrassingen. Als informatie via de accountant naar buiten moet komen hebben een aantal stations niet goed gewerkt".

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.