Nieuws

Geen deadline voor papierloze Belastingdienst

Het moment waarop de communicatie tussen burger en Belastingdienst volledig langs digitale weg zal plaatsvinden, is niet te bepalen.

Dat hangt onder meer af van de vorderingen die worden gemaakt in het werken aan een vangnet voor burgers die om welke reden dan ook niet in staat zijn om zelf digitaal zaken af te handelen.

Dat schrijft staatssecretaris Wiebes van Financiën in antwoord op Kamervragen. Volgens het regeerakkoord moet het in 2017 zover zijn dat burgers al hun zaken met de overheid digitaal moeten kúnnen afhandelen, maar de overgang naar volledige digitale communicatie is een andere zaak. "Dit hangt af van de verdere ontwikkeling van de digitale infrastructuur, zowel bij de Belastingdienst zelf als overheidsbreed", aldus Wiebes.

Daarnaast moet er een vangnet komen voor burgers die niet zelf digitaal (kunnen) communiceren. In ieder geval zal het ook mogelijk blijven om "in individuele gevallen, waarin dat echt nodig is, een papieren kopie van een elektronisch bericht te verstrekken".  De vragen waren gesteld door 50PLUS.

Zelfredzaamheid

Wiebes wijst erop dat het om "een zeer beperkt aantal personen" gaat dat niet digitaal aangifte kan of wil doen. Van de groep mensen van 65 jaar en ouder heeft inmiddels 80 procent toegang tot internet.

Uit eigen onderzoek van de Belastingdienst blijkt dat van de aangiften die nu nog op papier worden gedaan (410 duizend stuks, 4 procent van de in totaal 10 miljoen aangiftes) minder dan de helft, namelijk 150 duizend, afkomstig zijn van burgers ouder dan 67 jaar.

Bovendien wordt geconcludeerd dat zelfredzaamheid nauwelijks verband houdt met al dan niet digitaal communiceren: de zelfredzaamheid van mensen wordt voornamelijk bepaald door de vraag of men hulp durft te vragen of niet. 62 procent van alle burgers schakelt voor het regelen van belasting- en toeslagzaken hulp in.

Afgezien daarvan zint de Belastingdienst op maatregelen die tezamen het genoemde vangnet kunnen vormen, zoals machtigingsvoorzieningen en (meer) instructie.

Storingen

Volledig digitale communicatie mag ver weg zijn, dat is voor Wiebes geen reden de tegenovergestelde weg - terug naar papier - in te slaan. Dat maakt hij in ieder geval duidelijk in antwoord op Kamervragen naar aanleiding van storingen op de website van de Belastingdienst in oktober en november. Die waren te wijten aan het migreren van toepassingen naar een nieuw platform en de SGP wilde van de staatssecretaris weten of hij bereid was in dergelijke gevallen papieren (btw-)aangifte weer mogelijk te maken.

Het antwoord luidt 'nee'. Omzetbelasting moet inmiddels volgens de wet langs elektronische weg worden aangegeven, aldus Wiebes, en bovendien heeft de Belastingdienst zijn werkprocessen nu zo ingericht dat er voor "dergelijke hoeveelheden" - 1,6 miljoen aangiften per tijdvak - geen papieren aangifte meer mogelijk is. "Ook ondernemers zijn niet meer voorbereid op het doen van een papieren aangifte", schrijft Wiebes, "het herintroduceren van een papieren aangifte zou leiden tot een verhoging van de administratieve lastendruk.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.