Nieuws

Fraude en corruptie grootste reputatierisico's

Belangrijkste redenen voor reputatieschade bij bedrijven liggen op het vlak van corruptie, fraude, cyberveiligheid en productenrisico's. Een opkomend en snelgroeiend risico is relaties met derden.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de wereldwijde Reputation@Risk Study 2014, uitgevoerd door Deloitte en Forbes Insights.

De respondenten gaven aan dat de oorzaken van reputatierisico's meestal betrekking hebben op ethiek en integriteit (55%), zoals fraude, omkoping en corruptie, veiligheidsrisico's (45%), fysieke en cyberveiligheid, en product- en dienstenrisico's (43%).

Aida Demneri, director bij Deloitte en verantwoordelijk voor Corporate Compliance: "Deze risico's zullen naar verwachting de komende drie jaar de belangrijkste oorzaken van reputatieschade blijven. Daarnaast zien we dat relaties met derden een snelgroeiend nieuw risicogebied is. Ondernemingen worden in toenemende mate aansprakelijk gesteld voor handelingen van hun leveranciers en verkopers."

Het onderzoek laat zien dat de meeste ondernemingen (76%) menen een sterke reputatie te hebben. "Haaks hierop staat dat slechts 19% van de ondernemingen aangeeft de mogelijke reputatierisico's te kunnen beheersen", aldus Demneri.

Gevolgen reputatieschade

Gevraagd naar de gevolgen van reputatieschade vreest 41% voor omzetverlies en verlies van merkwaarde. 37% van de onderzochte bestuurders geeft aan onderzoek door regelgevers ook een zeer belangrijke consequentie te vinden. De sector die dit het meeste vreest is de financiële dienstverlening (45%).

"Bedrijven zijn actief in een steeds uitdagender wereldwijde omgeving waarin één megagebeurtenis of een combinatie van gebeurtenissen de strategische doelstellingen, reputatie en/of het voortbestaan van een organisatie serieus kan bedreigen", aldus Gerrie Lenting, partner Financial Crime & Reputatie bij Deloitte.

Bestuurders blijken vooral onzeker over risico's waarover zij geen direct controle kunnen uitoefenen. Dit betreft onder andere afgeleide ondernemingskwesties en problemen bij derden (47%), aanvallen van de concurrentie (44%) en gevaar of ander onheil (44%).

Stakeholders hebben invloed op merkwaarde

Klanten zijn volgens een overgroot deel van de respondenten (81%) de belangrijkste stakeholders voor het behoud van een goede reputatie. Andere stakeholders zijn regelgevers (73%), topmanagement (68%), werknemers (68%) en investeerders (65%).

"Ondernemingen zijn bezorgd over de gevolgen van reputatieschade", meent Demneri. "Zowel de interne als externe stakeholders hebben sterke invloed op de merkwaarde van een onderneming. Om deze relaties te beheren en reputatierisico's te mitigeren, is het belangrijk dat gebruik wordt gemaakt van de technologie zoals bijvoorbeeld data-analyses en brand monitoring tools."

Het beheersen van risico's is wel goed belegd binnen de meeste organisaties. Zo geeft 88% van de bestuurders aan dat reputatie een van de belangrijkste strategische issues op de agenda van de ceo is.

Ten slotte geven de respondenten aan dat organisaties investeren in het verbeteren van het beheer van reputatierisico. Meer dan de helft van

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.