Nieuws

Deloitte verkent mogelijkheden crowdfunding

Deloitte is een partnerschap aangegaan met Oneplanetcrowd, platform voor crowdfunding. Doel van Deloitte is om meer kennis over crowdfunding op te doen en te bepalen hoe ze de dienstverlening daarbij kan laten aansluiten.

"Wij zijn een partnerschap aangegaan om te kijken wat wel en niet werkt in de crowdfunding", vertelt Daan Witteveen, specialist van Deloitte voor tmt (technolgie, media, telecom) en m&a.

"Voor alle partijen die zich nu oriënteren op crowdfunding geldt dat ze op zoek zijn naar praktische kennis. Dit is een heel nieuw gebied. Voor iedereen die zich hier begeeft, is het de eerste keer dat ze ermee te maken krijgen."

Crowdfunding is een betrekkelijk jonge methode om via internet geld in te zamelen voor het financieren van projecten, goede doelen, innovatie of start-ups. "Het stelt direct betrokkenen of potentiële klanten in staat om eraan mee te doen", vertelt Witteveen. "Meestal gaat het om relatief kleine bedragen van minder dan duizend euro per financier, die samen een behoorlijk resultaat kunnen opleveren."

"Het is al vrij succesvol bij projecten voor productontwikkeling en goede doelen, waar betrokkenheid en sympathie een grote rol spelen. Op die manier zijn bijvoorbeeld windmolenparken gefinancierd."

Het partnerschap van Deloitte met Oneplanetcrowd sluit aan bij het groeiend besef van de rol van accountants bij crowdfunding. Steeds meer accountantskantoren oriënteren zich op het verschijnsel.

"Als partner van Oneplanetcrowd zitten wij in een stuurcomité dat regelmatig de voortgang van het platform en de crowdfunding bespreekt", vervolgt Witteveen. "Wij stellen onze deskundigheid beschikbaar op het gebied van tax, accounting, fusies en overnames en andere bedrijfskundige aspecten. Wij leren van het platform hoe crowdfunding in de praktijk gaat."

"Zo mag je als bedrijf niet zomaar geld gaan ophalen in de markt, dat moet je doen via een tussenpersoon. De Verenigde Staten is daarin al verder. De Jobs Act staat kleine bedrijven toe om geld in te zamelen op internet."

Witteveen nuanceert de betekenis van crowdfunding voor het bedrijfsleven. Er moet nog veel praktische kennis worden opgedaan en het gaat om een markt die voorlopig nog heel bescheiden is. "Er wordt veel geschreven over de potentie van crowdfunding als een alternatief voor bankfinanciering. Maar ondanks de snelle groei is de omvang van crowdfunding zeer beperkt in verhouding tot de reguliere kredietverstrekking door banken."

"Bovendien zouden veel crowdfunding projecten sowieso niet gefinancierd worden door banken vanwege het ontbreken van de benodigde bancaire zekerheden. Crowdfunding is dus niet altijd een vervanging van bankfinanciering, maar soms ook iets wezenlijk nieuws."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.