Wervingsreisjes: eerst New York, nu Apenheul
Onder invloed van de economische teruggang worden de wervingsactiviteiten van accountantskantoren en andere zakelijke dienstverleners versoberd. In plaats van reisjes naar New York of Barcelona krijgen studenten nu 'lekker weg in eigen land' aangeboden.
Dat blijkt uit het artikel 'Naar Rome? Apenheul is toch ook leuk' in NRC Handelsblad van gisteren. Daarin beschrijft journalist Nelleke Knoops hoe onder invloed van de slechtere economische omstandigheden de wervingsactiviteiten van advocatenkantoren, accountantskantoren en andere zakelijke dienstverleners drastisch zijn bijgesteld.
Was het tot voor enige jaren betrekkelijk normaal om als student te worden getrakteerd op een 'business course' in New York, Barcelona, Singapore of Zuid-Afrika, tegenwoordig blijft het vaak bij een binnenlands uitstapje.
De krant noemt als voorbeelden uit het verleden onder meer de kosteloze en vrijblijvende reisjes met KPMG naar Zuid-Afrika, en met Deloitte naar Hongkong.
Om tegemoet te komen aan de wensen van de doelgroep liet advocatenkantoor De Brauw de student zelfs kiezen: hoeveel dagen wil je weg, wil je naar het buitenland, wil je slapen in een hotel, landhuis of thuis, wil je in een restaurant eten of bij een partner thuis, hoe groot moet de groep zijn en wat wil je verder doen?
Knoops beschrijft hoe Ernst & Young (EY) drie jaar geleden nog stuntte met '1.035 kilometer in drie dagen' (Rotterdam, Parijs en Londen) en daarna naar New York ging, maar vorig jaar in plaats daarvan de bescheidener slogan introduceerde 'De beste business course. Gewoon in Nederland'.
Volgens EY is dat op verzoek van studenten zelf, die willen weten hoe het is om echt bij Ernst & Young te werken. Concurrenten PwC en Deloitte organiseren volgens NRC nog wel buitenlandse reisjes - dit jaar naar Barcelona.