Nieuws

KPMG: actiever in discussie

De aanstelling van een directeur corporate communications is de aanzet om de dialoog met stakeholders te intensiveren, zegt KPMG. De maatschappelijke rol van de accountant is hierbij een van de centrale vraagstukken.

"Directeur corporate communications is een nieuwe functie bij ons, bedoeld om meer samenhang te brengen in ons communicatiebeleid", zegt woordvoerder Jan-Willem Wits van KPMG. "Dit sluit aan bij het proces dat we drie jaar geleden zijn gestart door de dialoog aan te gaan met onze stakeholders."

"Daarbij horen niet alleen de media, maar ook de AFM, verenigingen van aandeelhouders, politici en andere spelers in het maatschappelijk krachtenveld."

De nieuwe directeur corporate communications, Eric Bouwmeester, was al enige tijd adviseur van KPMG. Eerder adviseerde hij DSM, Fortis en ABN Amro. De benoeming volgt nadat KPMG flink in de spotlights kwam, onder andere door het intrekken van de controleverklaring voor woningcorporatie Vestia en een boete van bijna negen ton van toezichthouder AFM.

"Het gaat bij KPMG niet alleen meer om het afgeven van de juiste boodschap, maar ook om het proces van dialoog en transparantie. De afgelopen jaren hebben we onze stakeholders opgezocht en gevraagd wat men van ons verwacht.

"We willen met onze stakeholders de dialoog voeren over de maatschappelijke rol van de accountant. De laatste jaren zijn er veel kritische dossiers op ons afgekomen en er is een maatschappelijke discussie op gang gekomen over de accountant. We willen als KPMG hier actiever aan deelnemen."

"In het verleden was er meer sprake van eenrichtingsverkeer, met KPMG vooral in de rol van zender, onder andere via persberichten. Deze vorm van communicatie volstaat allang niet meer."

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.