Nieuws

Cofely presenteert jaarverslag als animatiefilm

Technisch dienstverlener Cofely heeft haar jaarverslag op Youtube gezet in de vorm van een animatiefilm. Met de bedoeling om vertrouwen te wekken bij klanten die zich niet oriënteren op officiële jaarverslagen.

De organisatie wil hiermee transparantie en vertrouwen in de organisatie stimuleren.

"Inderdaad hebben wij ons jaarverslag als explanimation op internet gezet", legt Frans van den Boorn uit, sales marketing director van Cofely. "Dat is een animatiefilm die complexe materie heel eenvoudig uitlegt."

De film is geen vervanging van het reguliere jaarverslag, dat ook online staat. Maar Cofely wil er wel een ander publiek mee bereiken. "We zijn onderdeel van het beursgenoteerde GDF Suez", zegt Van den Boorn. "Ik verwacht dat banken en beleggers zich wel met het echte jaarverslag zullen oriënteren. Maar niet iedereen heeft de deskundigheid en het geduld om een jaarverslag door te nemen."

"We hebben daarom dit jaar voor het eerst een film gemaakt van het jaarverslag 2012, bij wijze van experiment. In eerste instantie voor onze 6200 medewerkers. Daarvan zijn er weinig die het echte jaarverslag gaan lezen. Toch proberen we deze informatie met hen te delen. Een jaarverslag is niet alleen financiële informatie, het is ook een middel om jezelf te profileren."

Daarnaast is de Youtube-versie bedoeld voor externe stakeholders, met name opdrachtgevers. Veel van hen lezen geen jaarverslagen, maar toch wil Cofely hen informeren over zichzelf, met name over duurzaamheid en transparantie.

"Natuurlijk worden we vergeleken met andere technische bedrijven die in de media komen, waarbij soms kritische vragen worden gesteld", zegt Van den Boorn. "Die kan ik goed beantwoorden, maar ik spreek niet iedereen."

"Daarom zijn we gaan nadenken over manieren om ook brede groepen te informeren over onze prestaties. Graag willen we onze boodschap van duurzaamheid uitdragen. Daarbij hoort innovatie, en het verfilmen van ons jaarverslag is daar een voorbeeld van."

Aanvankelijk werd de film vooral bekeken door medewerkers. Inmiddels zijn het vooral mensen van buiten de organisatie die er kennis van nemen.

"We weten nog niet precies wie dat zijn, dat gaan we na de vakantieperiode bestuderen. Dan gaan we ook beslissen of we ook een volgend jaarverslag als animatiefilm brengen. Ook wij voelen dat resultaten onder druk staan en deze manier van communiceren kost iets extra's."

"Maar wij denken dat dit effect oplevert dat we moeilijk op andere manieren kunnen bereiken. Juist door de eenvoud en openheid wek je vertrouwen bij doelgroepen die op een andere manier moeilijker te overtuigen zijn."

"Ik kan me voorstellen dat deze vorm van communiceren ook voor beursfondsen nuttig kan zijn. Vooral voor bedrijven die geld ophalen bij particuliere beleggers. Het is een snelle, transparante en laagdrempelige manier om duidelijk te maken wie je bent en hoe je presteert."

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.