KPMG brengt maatschappelijke verwachtingen in kaart
'Wat verwachten belanghebbenden van KPMG?' Met die centrale vraagstelling is KPMG in de afgelopen maanden het gesprek aangegaan met interne en externe stakeholders.
De uiteenlopende antwoorden zijn in samenwerking met De Argumentenfabriek verwerkt in een zogeheten 'Verwachtingenkaart'. KPMG wil mede op basis van de uitkomsten die stakeholder-gesprekken voortzetten en ook voor zichzelf formuleren hoe om te gaan met deze verwachtingen.
Over de kaart, de stakeholderdialoog en andere initiatieven zal worden gerapporteerd in het komende Transparantieverslag.
In een viertal sessies is onder leiding van medewerkers van De Argumentenfabriek geïnventariseerd welke verwachtingen rond KPMG leven. Daarbij is gesprokken met onder andere beleggers, toezichthouders, ambtenaren, politici, commissarissen, bestuurders, wetenschappers en eigen medewerkers.
De 'Verwachtingenkaart' geeft een visuele samenvatting van deze gesprekken. Door de betrokkenheid van De Argumentenfabriek is zeker gesteld dat de kaart onafhankelijk weergeeft wat de deelnemers vanuit hun specifieke perspectief als belanghebbende van KPMG verwachten. Bij de totstandkoming van de kaart is niet gekeken naar mogelijk tegenstrijdige of onrealistische verwachtingen.
Bestuursvoorzitter Jurgen van Breukelen van KPMG: "Er wordt al decennia gesproken over de kloof die zou bestaan tussen de verwachtingen van het maatschappelijk verkeer en datgene wat accountants daadwerkelijk bieden. Die verwachtingenkloof lijkt zich te hebben verdiept na de kredietcrisis en de daaropvolgende economische recessie."
"'Waarom heeft de accountant niet of niet eerder aan de bel getrokken?', is de vraag die steeds vaker en indringender klinkt als een organisatie onverwacht in financiële problemen komt of berichten over onregelmatigheden zoals fraude opduiken. Ook politici en opiniemakers in binnen- en buitenland zijn kritisch over accountants en dringen aan op een cultuurverandering, al dan niet met nieuwe wetgeving als stok achter de deur."
"KPMG realiseert zich steeds beter dat we die kloof niet alleen maar kunnen dichten door in het maatschappelijk verkeer te wijzen op overspannen of onjuiste verwachtingen die er bij het publiek zouden leven. Met alleen beter uitleggen wat we wel en niet doen, komen we er niet."
"We zullen ons allereerst rekenschap moeten geven welke verwachtingen er bij onze stakeholders bestaan. Deze 'Verwachtingenkaart' houdt ons een spiegel voor en helpt ons te begrijpen waarom in het maatschappelijk verkeer soms kritiek en irritatie ontstaat wanneer wij niet handelen zoals men van ons verwacht. Vervolgens zullen we beter aan moeten geven waarom we aan sommige verwachtingen niet kunnen, willen óf mogen voldoen."
"De dilemma's die daarbij naar voren komen - bijvoorbeeld de spanning tussen de maatschappelijke behoefte aan (meer) transparantie en het belang van ondernemingen dat wij onze geheimhoudingsplicht naleven - houden accountantsorganisaties vaak te veel voor zichzelf. Daardoor zien anderen het ook als een exclusief probleem voor accountants dat ze zelf maar moeten zien op te lossen. Het komt er op aan om in dialoog met al onze stakeholders helder te krijgen waar verbeteringen mogelijk zijn en hoe we dat kunnen realiseren."
» Download de Nederlandstalige of Engelstalige versie van de Verwachtingenkaart