Nieuws

SRA helpt accountants bij transformatie tot adviesbureaus

Sinds begin dit jaar heeft netwerkorganisatie SRA een online platform gelanceerd dat aangesloten leden helpt om zich te positioneren als advieskantoor. Het hart wordt gevormd door een database waar informatie van 200.000 jaarrekeningen is verwerkt. Daarnaast schoolt SRA accountants in adviesvaardigheden.

Het winnen van managementinformatie uit de gezamenlijke jaarrekeningen die SRA-leden opmaken wordt bij SRA gezien als een geducht wapen op de adviesmarkt. De 370 aangesloten SRA-kantoren bedienen meer dan de helft van het mkb, zo stelt Marc Johnston, projectmanager BiZ, zoals het project Branche in Zicht bij SRA wordt genoemd.

Het gaat hier een potentieel van 200.000 jaarrekeningen in het mkb. De SRA-kantoren kunnen de informatie uit de jaarrekeningen kosteloos uploaden. De data worden geanonimiseerd verwerkt en gerangschikt naar branche. De aldus verzamelde data worden verwerkt tot branchespecifieke benchmarks, die kunnen worden ingezet door aangesloten accountantskantoren.

"Hiermee hebben accountants betrouwbare, actuele en unieke informatie om bedrijven gericht te benaderen met advies", aldus Johnston. "Klantgesprekken hoeven niet alleen meer om de jaarrekening te gaan. Er is voldoende informatie om ook andere momenten dan het opmaken van de jaarrekening aan te grijpen voor een gesprek."

SRA-kantoren kunnen allereerst een verkorte benchmarkrapportage opvragen. Dat is een fact sheet waarin zes belangrijke kengetallen  van de onderneming worden vergeleken met de branchescore. "Dit is bedoeld om de aandacht te vangen van de ondernemer", zegt Johnston. "Die ziet meteen hoe hij het doet ten opzichte van zijn branche. Wil hij meer informatie, dan kan de accountant een uitgebreidere benchmark opvragen."

Met dit instrument wil SRA inspelen op de vraag van ondernemers naar strategisch advies. Onlangs bleek uit SRA-onderzoek dat deze vraag groot is. Inmiddels hebben zestig SRA-kantoren zich aangesloten bij BiZ. Met een aantal brancheorganisaties is er intensieve samenwerking voor het uitwisselen van niet-financiële informatie.

"We hopen dat dit instrument de kansen in de markt vergroot voor onze leden, samen met onze andere faciliteiten, zoals onze ratingdiensten."

Maar alleen een adviestool maakt van accountantskantoren nog geen adviesbureaus, erkent Johnston. "Een dataset alleen maakt nog geen adviseur. Advieswerk vraagt ook om een ander type mens binnen de aangesloten kantoren. Daarom bieden we kantoren ook cursussen aan over het voeren van adviesgesprekken, het sturen op managementinformatie en het proactief maken van businessanalyses."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.