Lloyds schuift bedrog met compensatie inkomensverzekeringen af op Deloitte
Lloyds Banking Group wordt beschuldigd van bedrog bij het afhandelen van claims rond ongevraagde inkomensverzekeringen. Gedupeerden die hun geld terug willen, worden stelselmatig met een kluitje in het riet gestuurd. De bankgroep erkent de problemen, maar stelt dat Deloitte hiervoor verantwoordelijk is.
De beschuldiging komt van de Times. Via een undercoveractie ontdekte de krant dat bankmedewerkers worden geïnstrueerd om claims van gedupeerde polishouders te frustreren. Lloyds is eigenaar van de banken Lloyds TSB, Bank of Scotland en Halifax.
Het gaat in deze kwestie om het compenseren van de zogenaamde ppi-verzekeringen, een soort inkomensverzekeringen. Deze zouden ongevraagd zijn meegeleverd in allerlei financiële producten, zoals hypotheken en leningen. Inmiddels zijn veel banken overgegaan om gedupeerde klanten financieel tegemoet te komen.
In reactie op de berichtgeving heeft Lloyds bekendgemaakt dat zij Deloitte verantwoordelijk houdt voor de tegenwerking bij claims. De afhandeling van honderden ppi-claims was uitbesteed aan Deloitte. Volgens Lloyds zouden de problemen zich vooral daar hebben voorgedaan. Het contract met Deloitte is door de bankgroep ontbonden.
"Earlier this year we became aware of issues at a PPI complaints handling centre called Royal Mint Court in central London", aldus een woordvoerder van Lloyds. "This site was operated for us by a third party supplier Deloitte. Following further investigations we took immediate action, and in may concluded our contract with Deloitte and moved to a new supplier."
Deloitte stelt te hebben gehandeld in overeenstemming met de procedures die Lloyds hanteert. "Deloitte's role was to process ppi mis-selling complaints from Lloyds Banking Group customers who were sold policies by the bank, in accordance with the bank's policies and procedures. We cannot, however, comment upon the specifics of this matter due to reasons of client confidentiality."
Engelse banken hebben 14 miljard gereserveerd om de oneigenlijke verzekeringen terug te betalen. Gemiddeld is er 2.750 pond per gedupeerde beschikbaar. Lloyds heeft ruim 6,7 miljard pond voor compensatie gereserveerd. Daarvan is inmiddels 4,3 miljard pond aan 1,3 miljoen klanten uitgekeerd.
In de media wordt gezegd dat de totale compensatie kan oplopen tot 25 miljard pond. Klachten over onwilligheid bij banken om te compenseren zijn er al langer.