HLB Van Daal & Partners: verzuimd werkelijk te luisteren naar maatschappij
HLB Van Daal & Partners maakt zich ernstig zorgen over het afnemende vertrouwen in accountants. De accountantsorganisatie realiseert zich terdege dat het deel uitmaakt van de groep accountantsorganisaties waarbij de AFM tekortkomingen in de kwaliteit heeft gesignaleerd.
"Daarmee heeft ook HLB Van Daal & Partners N.V. bijgedragen aan de oorzaken van het afnemende vertrouwen. Dat spijt ons zeer." Dat schrijft het kantoor in het vorige week gepubliceerde transparantieverslag.
HLB Van Daal & Partners verwijst naar het onlangs gepubliceerde rapport van de AFM over de kwaliteit van de accountantscontroles van de negen middelgrote oob-accountantsorganisaties en de eerder gepubliceerde rapporten van de toezichthouder over de big four.
"HLB Van Daal & Partners N.V. is gaan inzien dat de door de AFM gesignaleerde tekortkomingen het gevolg zijn van het niet overnemen van maatschappelijke ontwikkelingen door accountants. Wij hebben gedurende een lange reeks van jaren verzuimd werkelijk te luisteren naar de behoeften en de verwachtingen van de maatschappij ten aanzien van ons functioneren. In plaats daarvan hebben wij volhard in ons eigen gelijk en hebben wij onze eigen invulling gegeven aan het begrip kwaliteit."
HLB Van Daal & Partners zal zich tot het uiterste inspannen om de kwaliteit op het niveau te brengen die de maatschappij verwacht, zo schijft de organisatie. "Gezien de aard van de oorzaak betreft dit een proces. Mensen zullen moeten worden omgeturnd; van accountants die naar beste eer en geweten voor de maatschappij bepalen wat goed voor haar is naar accountants die luisteren naar de verwachtingen en behoeften van de maatschappij. Accountants die vervolgens ook invulling geven aan deze verwachtingen en behoeften."
HLB Van Daal & Partners staat nu aan het begin van dat proces, aldus het kantoor. Bepalende onderdelen daarvan zijn een andere attitude en een gedragsverandering. Omdat dit voor betrokkenen, zoals bestuur, partners, accountants en andere medewerkers een ingrijpend proces zal zijn, verwacht het kantoor dat het enkele jaren zal duren voordat de organisatie volledig is 'omgeturnd'.
Om in de overgangsfase de vereiste kwaliteit te kunnen bieden heeft HLB Van Daal & Partners aanvullende maatregelen genomen. De compliancefunctie is met onmiddelijke ingang uitgebreid. Daarnaast heeft het kantoor onlangs de OKB-procedure (Opdrachtgerichte Kwaliteitsbeoordeling) aangescherpt.