Reorganiserend Countus krijgt pluim van de vakbond
De reorganisatie bij accountantskantoor Countus is volgens CNV Dienstenbond een schoolvoorbeeld van sociaal beleid. Volgens de vakbond kunnen alle beroepsgroepen bij het accountantskantoor de komende jaren worden geraakt door reorganisatie. "Maar er ligt een goed sociaal plan, waar Countus zelf om heeft gevraagd."
"Het sociaal plan dat we morgen aan onze leden voorleggen, geldt niet voor één reorganisatie, maar heeft een looptijd van twee jaar", zegt Nico Passchier, bestuurder van CNV Dienstenbond. "Countus is zelf naar ons toegekomen. Dat heeft geleid tot gesprekken die goed zijn verlopen."
Het sociaal plan is niet bestemd voor een enkele reorganisatie, maar dekt alle reorganisaties voor dit en volgend jaar. "Het is ook niet alleen voor een enkele groep medewerkers. Iedereen bij Countus komt er voor in aanmerking. Voor zover ik weet zijn er nog geen ontslagen gevallen, maar het gaat wel om reorganisaties die eraan gaan komen."
"Voor de komende twee jaar weet iedereen bij Countus waar hij aan toe is. Tijdens de onderhandelingen waren er verschillen tussen wat Countus wilde bieden en wat wij gangbaar vinden voor een goed sociaal plan. Er was met name verschil in de aanname over het gemak waarmee mensen nieuw werk kunnen vinden."
"Maar we hebben een goed resultaat behaald, waarbij bemiddeling naar ander werk goed aan bod komt. Medewerkers van Countus die naar ander werk moeten uitkijken, krijgen ruime mogelijkheden om zich op ander werk te oriënteren. Ze krijgen ook hulp bij sollicitatie en er is tijd en vergoeding voor scholing beschikbaar."
CNV Dienstenbond is blij met de manier waarop Countus omgaat met reorganisatie. "Ik hoop dat andere accountantskantoren dit voorbeeld volgen. Er zijn kantoren die beduidend minder omgaan met personeel. Dit is wat dat betreft de eerste positieve ervaring met een accountantskantoor."
"Maar ik moet erbij zeggen dat vakbonden tot voor kort weinig met accountantskantoren in aanraking kwamen. Het leven was er goed. Er waren wel medewerkers aangesloten bij een vakbond, maar zo lang alles goed ging leidde het lidmaatschap een sluimerend bestaan."
"Nu wordt er flink geknabbeld en soms zelfs gehakt aan dat goede leven. Dit gebeurt tegenwoordig vaker met bedrijven waar men gewend was aan goede arbeidsvoorwaarden. Sectoren als de bouw zijn conjunctuurgevoelig, maar de branches zoals die van accountants, actuarissen en ingenieurs overleefden een gewone crisis gemakkelijk. Maar nu is het vet op de botten overal weg en bedrijven kijken naar de kosten, ook die van de accountant."
Gerelateerd

Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...

Benchmark Accountancy: Groei, arbeidsmarktkrapte en tariefstijgingen
De bevindingen uit het jongste benchmarkonderzoek van Full Finance wijzen op een gematigde groei van accountantskantoren, maar ook op enkele zorgpunten zoals arbeidsmarktkrapte...

Brits PwC wil medewerkers vaker op kantoor zien
De Britse PwC-organisatie heeft via een memo de 26.000 werknemers gemeld dat de organisatie een strenger hybride beleid gaat voeren als het gaat om kantoorbezoek....
De klant is geen koning meer
De hoge werkdruk binnen accountantskantoren leidt er toe dat niet alleen nieuwe, maar ook bestaande klanten kritisch tegen het licht worden gehouden. De klant waar...