Nieuws

Accountantskantoor belooft 15 procent lagere kosten bij overstappen

Accountantskantoor Kop of Munt heeft de maand maart gebruikt om klanten te werven van collega-accountants. Op een actiewebsite roept het kantoor op om de accountant in te ruilen, voor vijftien procent lagere accountantskosten. De campagne leidt onder accountants tot wisselende reacties.

De wervingscampagne bestaat uit een actiewebsite onder de titel Accountantinruildagen. Deze is verspreid onder dertig bedrijven, vertelt Pieter Vos van Kop of Munt.  "Dat zijn allemaal bedrijven die wij kennen, en in de meeste gevallen weten wij wie hun accountant is."

"Het zijn bedrijven in de creatieve sector, de branche waar wij overwegend voor werken. De bedrijven waarop wij ons richten zijn reclamebureaus, designbureaus, filmbedrijven en internetbedrijven, per stuk goed voor een accountantsomzet van 20.000 tot 40.000 euro."

Deze bedrijven zijn nu nog klant bij een van de grotere kantoren, vertelt Vos. "Wij kennen hun tarieven en kunnen daar vijftien procent onder.  Tien procent nieuwe klanten is ons doel met deze campagne. Een aantal gesprekken met bedrijven is er al geweest. Ik ben ervan overtuigd dat een aantal van hen klant gaat worden."

De actie loopt vanaf het begin tot het einde van de maand. "We verwachtten niet dat bedrijven in deze periode gaan overstappen, maar dit is wel de tijd dat ze over hun accountant gaan nadenken."

Kop of Munt heeft de Accountantinruildagen ontworpen met reclamebureau RaulRigel. De meest in het oog springende belofte is die van vijftien procent lagere accountantskosten. Het voordeel is verpakt op een speciale website.

Daar is een kliko te zien met negen portretten van kennelijke accountants, getooid met een balk waarop staat: 'Ruil nu in'. Wie op een van de portretten klikt, ziet het plaatsmaken voor een getekend portret van een medewerker van  Kop of Munt. De campagne riep gemengde reacties op onder collega-accountants van Vos.

"Eentje vond de Accountantinruildagen een creatieve campagne, die kon de humor ervan inzien. Een andere collega zei geschrokken te zijn. Die verweet mij klanten weg te halen bij andere kantoren en accountants af te schilderen als saaie, oude mannen."

Is Vos niet bang dat zijn campagne indruist tegen de gedragscode die voorschrijft dat accountants geen overtrokken verwachtingen mogen wekken in campagnes en evenmin denigrerend mogen doen over collega's?

"Ik zie niet in dat onze actie geringschattend doet richting onze collega's. Het past in de verwachting dat onze diensten van accountantskantoren zich steeds meer als een commodity zullen ontwikkelen . Daarin past ook de factor geld. Verder is de actie gericht op creatieve bedrijven die de boekhouder en de accountant in het algemeen percipiëren als een saaie dienstverlener met een krakende Samsonite koffer. De visuele uiting is een humoristische uiting van deze beleving."

Nieuwe klanten heeft de actie nog niet opgeleverd, vertelt Vos. "Dat had ik niet verwacht maar het doel van onze actie was om de brand awareness te begroten. Verder zetten we de bedrijven wel aan het denken. Bij de factuur die bedrijven van accountants krijgen, vragen zij zich af wat zij ervoor hebben gekregen. Ik zie de accountantinruildagen dan ook als een opening om het gesprek aan te gaan met een bedrijf."

Om meer bekendheid te geven aan de campagne heeft Kop of Munt de actiewebsite getwitterd en vindbaar gemaakt via Adwords. "Dat levert dagelijks twintig tot veertig bezoekers op. Hierdoor hebben we een offerte mogen maken, maar over het algemeen is de conversie tussen bezoek aan de actiewebsite en de actiebereidheid van de bezoekers niet groot. Het geeft volgens mij aan dat veel bedrijven een uitstekende relatie met hun accountant hebben en zich niet altijd laten verleiden om voor vijftien procent korting over te stappen."

Vos realiseert zich dat er ook bedrijven kunnen bellen die reeds lage accountantskosten hebben. "Die heb ik niets te bieden. Zij zijn klant van de kleine accountant op de hoek. Zij bedienen een type klant waarvoor 50 euro per uur al veel is."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.