SRA: Ondernemer wil regionale, branche- en ondernemingspecifieke kennis
De belangrijkste factoren waarop een mkb-ondernemer zijn adviseur selecteert, zijn 'digitalisering' en 'dienstenaanbod'. De mkb-ondernemer verwacht voor wat betreft de laatste factor met name regionale, branchespecifieke en ondernemingspecifieke kennis en adviezen.
Andere opvallende conclusie uit het onderzoek door Universiteit Leiden en SRA naar klantbehoeften, is het relatief grote verschil in ondernemersbehoefte per regio.
Tijdens de SRA Kleine Kantorendag van 6 februari zijn de eerste vervolganalyses gepresenteerd van een grootschalige promotieonderzoek onder mkb-ondernemers. Promovendus Niels van de Ven, docent marketing en strategie aan de faculteit rechtsgeleerdheid van Universiteit Leiden, concludeerde in december 2012 al dat 81,4% van ondernemend Nederland behoefte heeft aan strategisch advies voor de langere termijn en dat zijn accountant verder kijkt dan de jaarrekening.
Digitalisering
De mate waarin het accountantskantoor gedigitaliseerd is, is een van de belangrijkste factoren waarop een mkb-ondernemer zijn adviseur selecteert. Opvallend is dat de jonge ondernemer (tot 40 jaar) digitalisering en het gebruik van social media als minder belangrijk ervaart dan zijn oudere evenknie (40 jaar en ouder). Van de Ven verklaart dit verschil door het feit dat de jongere ondernemer digitalisering en social media als een gegeven beschouwt, terwijl de oudere ondernemer deze zaken als 'nieuw' ziet maar wel degelijk het belang ervan onderkent.
Specifieke kennis
De andere belangrijke factor waarop de mkb-ondernemer zijn adviseur kiest, is de aanwezigheid van specifieke kennis en ervaring over regio, branche en onderneming. De agrarische sector (91%), horeca (89,3%) en bouw (81%) scoren hierbij het hoogst, de industriële sector (69%) het minst.
Inzoomend op de vraag naar specifiek advies in de verschillende branches, heeft de agrarische sector met name behoefte aan advies over bedrijfsopvolging (waardering, verkoop, herstructurering), de bouwsector juist aan adviezen over pensioenvormen.
De ondernemers in de detail/groothandel wensen advies over persoonlijke financiële planning, terwijl de horecabranche behoefte heeft aan advies over financieringsaanvragen, financiële planning van de organisatie en over aansprakelijkheid.
De branches horeca en industrie hebben behoefte aan het uitbesteden van de loonadministratie, en wensen vooral advies over loongerelateerde onderwerpen zoals de werkkostenregeling.
Regioverschillen
Uit het onderzoek kwamen ook duidelijke regionale behoefteverschillen naar voren: zo heeft regio Noord beduidend meer behoefte aan advies (en opstellen/indienen) van financieringsaanvragen. In regio Zuid is juist relatief meer behoefte aan het maken van financiële en liquiditeitsprognoses- en scenario's.
Respondenten uit de regio Randstad geven aan behoefte te hebben aan advies over persoonlijke financiële planning. Deze mkb-ondernemers hebben daarentegen weinig behoefte aan adviezen over samenwerking, uitbreiding, fusie of overname. Adviseren over marktgericht ondernemen scoort in regio Noord hoog.
Gerelateerd
Kleinere accountantskantoren in de VS richten zich vaker op adviesdiensten
Met inzet van moderne technologie en een eigentijdse aanpak kiezen kleinere accountantskantoren in de VS vaker voor het aanbieden van regelmatige adviesdiensten....
Van de aktetas naar de cloud?
Zijn mkb-accountantskantoren al zo ver dat digitalisering en automatisering volledig worden omarmd? Kunnen ordners en aktetas worden vervangen door de cloud? Verkennend...
Een luie en zinloze discussie
Als we het over advies hebben, laten we dan beginnen met duidelijk te maken over welk onderwerp we het hebben, meent Joris Joppe.
Een goede relatie levert geld op. Voor beide partijen
Joris Joppe over internationaal onderzoek naar de relatie tussen accountant en ondernemer en het financiële succes van mkb-ondernemingen.
Woensdag, adviesdag
Als je ruimte in je agenda maakt voor advies pluk je daar ook de vruchten van, meent John Weerdenburg.