Full service-strategie leidt tot halvering aantal vestigingen Koenen en Co
De Limburgse accountant, belasting- en bedrijfsadviseur Koenen en Co gaat van acht naar vier vestigingen. Dit om de omslag naar full service-kantoor te kunnen maken. Dat vraagt om een bezetting van minimaal tachtig medewerkers per vestiging.
"Onze kantoren in Heerlen en Weert hebben we inmiddels gesloten", zegt Peet van de Sandt, voorzitter van maatschap Koenen en Co. "Die hebben we nu verplaatst naar respectievelijk Maastricht en Roermond. Op termijn zullen we nog slechts drie full service-vestigingen in Limburg hebben en één in Eindhoven."
Vorig jaar telde Koenen en Co nog acht kantoren, daar zijn er inmiddels zeven van over. Er staan er nog drie op de nominatie om te worden gesloten. Het kantoor verwacht dat twee daarvan dit jaar zullen sluiten. Het laatste wordt gesloten in 2014.
"Helemaal zeker is dat nog niet", zegt Van de Sandt. "We onderhandelen over nieuwe huisvesting, maar als dit niets oplevert moeten we misschien nieuwbouw realiseren. Dan is de verhuizing later."
De concentratie van vestigingen is een gevolg van de strategische visie van de firma. Net als veel andere middelgrote kantoren kiest ook Koenen en Co voor het concept van full service, waarbij accountancy, tax en advies worden aangeboden. "Nee, dat is geen bezuiniging, het is een investering", zegt Van de Sandt.
"De maatschappij wordt complexer, en dat merkt de ondernemer ook", zegt Van de Sandt. "Daar passen wij onze dienstverlening op aan. Niet dat elke ondernemer een omzetspecialist of een corporate finance-specialist nodig heeft, maar we moeten wel de diversiteit aan kennis in huis hebben."
"Daarvoor is per vestiging een bezetting nodig van minimaal tachtig medewerkers. Maar het kantoor in Weert had slechts achttien medewerkers. Daarmee kunnen we geen full service aanbieden."
"In ons vak zien we dat het standaardwerk verandert. Jaarrekeningen, samenstelling en controle en ook de loonafdeling worden sterk geautomatiseerd. De toekomt zit in de adviestak, nu 47 procent van onze omzet. Dat zal meer worden, ook al hebben we geen streefgetal uitgesproken."
"Met bezuinigingen heeft dit niks te maken, ook al staan onze uren net als elders onder druk. We hebben vorig jaar negenduizend uur minder gedraaid dan in 2011. Toch is onze omzet licht toegenomen. Dat kwam door een verschuiving van standaardwerk naar advies en een hogere productiviteit per medewerker."
Banen gaan er dan ook niet verloren door het integreren van vestigingen, zegt Van de Sandt. Ook de klant zal er niets van merken. "De bereikbaarheid van onze kantoren is niet in het geding. Vestigingen ontvangen maar weinig klanten, wij gaan altijd naar hen. We zijn opgericht in 1982, toen hadden we als richtlijn dat we binnen een half uur bij de klant moesten zijn. Dat kunnen we nog steeds, omdat nu het wegennet een stuk beter is geworden in de regio."
Een verdere schaalvergroting naar een landelijke fusie zit er volgens Van de Sandt niet in. Koenen en Co werkt binnen het netwerk van Nexia Nederland samen met Horlings en KroeseWevers.
"We zijn allemaal regionale spelers die samenwerken bij kennisdeling en inkoop. Als we zouden fuseren, gaan we bij het rijtje landelijke bureaus horen. Daarvan zijn er ongeveer een stuk of tien. Voor ons biedt een fusie geen meerwaarde."
Gerelateerd

Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...

Benchmark Accountancy: Groei, arbeidsmarktkrapte en tariefstijgingen
De bevindingen uit het jongste benchmarkonderzoek van Full Finance wijzen op een gematigde groei van accountantskantoren, maar ook op enkele zorgpunten zoals arbeidsmarktkrapte...

Brits PwC wil medewerkers vaker op kantoor zien
De Britse PwC-organisatie heeft via een memo de 26.000 werknemers gemeld dat de organisatie een strenger hybride beleid gaat voeren als het gaat om kantoorbezoek....
De klant is geen koning meer
De hoge werkdruk binnen accountantskantoren leidt er toe dat niet alleen nieuwe, maar ook bestaande klanten kritisch tegen het licht worden gehouden. De klant waar...